Eens verder duiken in de
geschiedenis van de reglementen kan in de eerste plaats eens leuk zijn, maar bevestigt enkel - grotendeels - van wat heden eigenlijk nog
altijd mag of niet mag.
Heel wat reglementen werden, en worden nog steeds, heel vaak met de voeten
getreden. Je moet je 's morgens maar eens op straat wagen. Heel veel
fietsers zonder verlichting ('lantaarn'), aan grote snelheden, en duidelijk het
overige verkeer belemmerend. Dat mag nu niet, en dat mocht ook toen niet
... Zo stonden in de politieverordeningen van de stad Aalst in 1901 volgende
reglementen te lezen in verband met rijwielen.
art.38 : Het is verboden aan
kinderen van min dan 10 jaar oud langs den openbaren weg op rijwielen te
rijden.
art.39 : De toegang tot de
voetpaden, dreven en wegen aan de voetgangers voorbehouden, is aan de
wielrijders verboden. De burgemeester mag hun ook zekere deelen van den
steenweg verbieden. Hij duidt de lanen, kaaien of wandelingen aan waar het
verkeer met rijwielen is toegelaten. Opschriften zullen deze vergunning
aanduiden.
art.40 : Elk rijwiel moet
voorzien zijn van een helklinkend verwittigingstoestel in het bereik van den
wielrijder geplaatst, die er gebruik zal van maken telkenmale het omzichtig zal
zijn de voorbijgangers te verwittigen.
art.41 : Van bij het vallen van
de avond, tot aan den dageraad, zullen de rijwielen een behoorlijk lichtende
lantaarn dragen die hare stralen voor het rijwiel zal werpen.
art.42 : Het is op heel het
grondgebied der stad Aelst streng verboden, de rijwielen te doen rollen met
eene snelheid, grooter dan die van eenen man op gymniastischen pas, zij 10
kilometer per uur. Deze vaart moet vertraagd worden aan het keeren of het
kruisen der wegen, in de smalle straten en op de bruggen.
De wielrijders zullen hun tuig
met de hand geleiden, daar waar gedrang of belemmering op den openbaren weg
voorkomt.
art.43 : Het is aan de
wielrijders verboden zich over te leveren aan loopstrijden of andere oefeningen
welke het gemak of de veiligheid van het verkeer der voetgangers in gevaar
kunnen brengen.
art.44 : De wielrijders die een
ander voertuig kruisen zullen rechts afwijken en op hunne linker zijde eene
voldoende plaats vrijlaten.
art.45 : De wielrijder die een
ander voertuig verlangd voorbij de rijden, zal bij middel van zijn
verwittigingstoestel, den geleider waarschuwen en deze zal gehouden zijn hem
eenen voldoenden doorgang te laten.
art.46 : Het is aan de
wielrijders verboden kinderen op hunne in gang zijnde machien te plaatsen, te
rijden zonder de stuurstang vast te houden, alsook de voettrappers los te
laten.
art.47 : Elk wielrijder moet de
door het provinciaal bestuur genummerde plaat, aan het hoofd van den kader en
in het vlak van het tuig vaststellen, zonder de cijfers om te keeren.
art.48 : De politiebesluiten en
voorschriften het verkeer der rijtuigen regelende ter gelegenheid van feesten
of plechtigheden, zijn op de rijwielen toepasselijk.
art.49 : Elk wielrijder die ten
gevolge van welkdanig ongeval of overtreding aan de huidige verordening zal
weigeren op bevel der politie stil te houden, zijnen naam en bedrijf op te
geven of op eene of andere wijze zal trachten aan de opzoekingen der overheid
te ontsnappen, zal het maximum der politiestraffen verbeuren.
art.50 : Worden begrepen onder de
naam van rijwielen niet alleenlijk de gewone tweewielers, maar alle voertuigen
van dezelfde soort, welk ook het getal wielen zij.
Over de politieverordeningen van 1901 inzake :
- Veiligheid en netheid : is
HIER meer terug te vinden
- hondenkarren : is HIER meer
terug te vinden
... en natuurlijk is er nog steeds dat andere heel
belangrijke reglement :
Bronnen :
'Stad Aelst,
politieverordeningen der stad Aelst, 22 maart 1901', boekdrukkerij
Vernimmen-Libaut
Animaatjes.nl : afbeelding fietser
Geen opmerkingen:
Een reactie posten