Nieuws uit Aalst

--------- 't Principoilsjte vandaug es da ge ni te veil complementen mokt en genietj van 't leiven ! - - - - - - - Covid-19 : Blijf aub toch voorzichtig en denk aan uw medemens !! - - - - - - - Deel enkel berichten van officiële bronnen om fake news te vermijden !!! - - - - - - - -

donderdag 16 mei 2019

Chris Vinck

Aan het lijstje van ‘onsterfelijke Aalstenaars’ is sedert enkele jaren ook Chris Vinck toegevoegd. Velen zullen de wenkbrauwen fronsen bij het horen van deze naam, maar de duizenden automobilisten die dagelijks op de E40 Aalst passeren, kunnen daar sedert begin 2014 deze carnavalist van carnavalsgroep de ‘Bjein Treizen’ bewonderen. Zijn foto prijkt namelijk op het nieuwe infobord van Toerisme Vlaanderen.
  

Met veel bravoure stelden Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) en Toerisme Vlaanderen in 2013 de 39 nieuwe ontwerpen van de toeristische infoborden voor.
Die vervangen de bekende bruine toeristische borden langs de Vlaamse autosnelwegen.

In Aalst maakte het versleten bord met de drukpers van Dirk Martens in juli 2014 plaats voor een exemplaar met daarop het Belfort en een impressie van Aalst carnaval.

Het Aalsterse stadsbestuur gaf zelf de thema's aan, maar Toerisme Vlaanderen had de eindbeslissing over de foto's (deze werd gemaakt door fotograaf Carl De Keyzer). Er werd - voor alle steden trouwens - steeds een collage gemaakt met 2 of 3 foto's die de bewuste stad kenmerken. Voor Aalst werden dat het belforcomplex en Aalst carnaval. 


Het beeld van Aalst Carnaval werd er uiteindelijk een van de losse carnavalsgroep ‘de Bjein Treizen’, dat in 2014 voor het eerst deelnam aan de stoet. De foto is genomen bij de start van de stoet op zondag.

Carnavalist Chris Vinck – de man die frontaal in beeld staat en de komende dertig jaar naast de E40 zal pronken – wist in eerste instantie van niks.

‘Plots kreeg ik langs alle kanten telefoon en mail’, vertelt Vinck aan Het Nieuwsblad, nog steeds onder de indruk.

‘Ik dacht eerst dat ze mij op een of andere carnavalsaffiche hadden gezet. Toen mijn vrienden mij vertelden dat ik waarschijnlijk dertig jaar naast de autosnelweg ging staan, drong het pas door: dat is waarschijnlijk langer dan ik zal leven (lacht).’

‘Ik ben eigenlijk wel trots, en vooral dat onze carnavalswagen van de Bjein Treizen er ook op staat. Met enkele leden van de vroegere carnavalsgroep Lotjonslos richtten we dit jaar de Bjein Treizen op, van een mooie start gesproken! (lacht). Ons thema was de zaligverklaring van Odilon Mortier en bekende overleden Aalstenaars.

Ik ben vooral trots omdat mijn overleden vader (oud-schepen van Feestelijkheden Julien Vinck), zelf een grote voorstander van het carnavalsgebeuren, heel trots op mij geweest zou zijn.’

Een interview met deze bekende Oilstjeneer door Carnavalaalstkoentje kan je HIER lezen. 

Ter info hier nog even het 'oude' bord,, met daarop de drukpers van Dirk Martens en een ajuintje met narrenhoed, ook al verwijzend naar carnaval natuurlijk.


Bronnen :

Toerismevlaanderen.be
Het Nieuwsblad 18/10/2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.