Nieuws uit Aalst

--------- 't Principoilsjte vandaug es da ge ni te veil complementen mokt en genietj van 't leiven ! - - - - - - - Covid-19 : Blijf aub toch voorzichtig en denk aan uw medemens !! - - - - - - - Deel enkel berichten van officiële bronnen om fake news te vermijden !!! - - - - - - - -

woensdag 24 april 2024

Kristiaan Van Ingelgem

Kristiaan Van Ingelgem, of ... hoe 'ene' van Dendermonde het misschien tot ereburger in Aalst kan schoppen. 

Inderdaad, Kristiaan Van Ingelgem werd geboren in Sint-Gillis-bij-Dendermonde op 9 juni 1944.
Hij was organist en componist, en werd bekend omwille van zijn geweldige beiaardspel. Kristiaan overleed te Aalst op 15 februari 2024.
Wie trouwens meer wil weten over de beiaard in Aalst, kan gerust HIER eens klikken.


Kristiaan kreeg zijn eerste orgellessen van zijn vader Frans-Jan, die organist en koorleider was in Opwijk. 
Van 1954 tot 1958 studeerde hij aan de Muziekacademie van Dendermonde en van 1961 tot 1969 aan het Lemmensinstituut te Leuven. 
Dat hij over heel wat kwaliteiten beschikte mocht toen al blijken, want in 1967 mocht hij een laureaat ontvangen voor orgel en pedagogiek.
In 1969  werd deze erkenning gevolgd door de Prijs Lemmens-Tinel. Kristiaan was toen leerling van Kamiel D'Hooghe. 

Hij studeerde verder aan het Conservatorium Maastricht (solistendiploma in 1972 voor orgel en improvisatie), en ontving verder nog de Stimusprijs voor de uitvoering van hedendaagse composities.

Vanaf 1970 begon hij les te geven aan diverse muziekinstellingen, zoals bijvoorbeeld de Koninklijke Beiaardschool in Mechelen, de Rijksmuziekacademie in Etterbeek, de Kunsthumaniora Brussel en de Muziekacademie in Aalst. 
Vanaf 1972 was hij organist van de Sint-Martinuskerk in onze stee waar hij optrad  als organisator van de jaarlijkse orgelconcerten. 
Vanaf 1976 was hij ook verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Brussel (praktische harmonie aan de Nederlandstalige afdeling). Daar verleende hij zijn medewerking aan het Festival van Vlaanderen, de Belgische Radio- en Televisieomroep (organist in het orkest van die omroep), en verder trad hij op in binnen- en buitenland met zijn geweldige orgelrecitals.

Alhoewel hij grotendeels bekend werd als improvisator verschenen er van zijn hand ook een aantal eigen composities. 
Voor orgel zijn dat een Toccata, een Sonate, Passacaglia en fuga en een Fuga op een dodecafonisch thema. 

Hij was echter niet enkel een krak met het orgel. Neen, ook binnen de kamermuziek was hij actief als componist. Hij schreef onder meer een Fantasie voor hobo, cello en piano en een Sonate voor viool en piano, en ook zijn koorwerken Missa Brevis en Te Deum werden visitekaartjes.

Andere te noemen werken voor piano en beiaard zijn Sprookje op de naam Fabiola, dat in 1998 een verplicht werk was bij een beiaardconcours te Mechelen, en Kapellekensbaan voor kamerorkest geïnspireerd op de gelijknamige roman van Louis Paul Boon.

Het werk Beiaardsuite leverde hem de Jef Denijn-prijs op.

Kristiaan Van Ingelgem concerteerde zowel solistisch als in samenspel. In zijn repertoire namen Vlaamse en Franse componisten een prominente plaats in en in de orgelwereld blijft hij, ook na zijn overlijden, bekend als een meesterlijk improvisator. 

Vaak werkte hij samen met vaak jonge ensembles, orkesten en koren zoals bijvoorbeeld Cantate Domino Aalst, Camerata Aetas Nova Leuven en De tweede adem o.l.v. zijn zoon Maarten.
Deze samenwerkingen hielden hem op de hoogte van de moderne tendensen in de muziekpraktijk.

Kristiaans voeling met de laatste nieuwe methodes en tendensen werd ook gegarandeerd door de uitdagende nabijheid van een al even getalenteerde kroost. De liefde voor muziek, naar eigen zeggen geërfd van zijn vader, gaf hij immers op zijn beurt ook graag door aan zijn kinderen Maarten (piano, orgel en koor), Pieter (piano en orgel) en Tineke (solozang, dwarsfluit, piano en orgel). Zij musiceren geregeld samen in diverse formaties, wat tot enkele particuliere composities inspireerde.

In 2013 kreeg Krisitaan de Gaston Feremansprijs. 

Op 9 juni 2019 vierde hij zijn 75e verjaardag. 

In 2024 werd, na zijn overlijden in februari, geopperd om ook hem toe te voegen aan de lijst van 'ereburgers'.

In kader van de restauratieprojecten van zowel de Sint-Martinuskerk als het belfort, waar wijlen stadsbeiaardier Kristiaan Van Ingelgem decennialang een prominente functie heeft vervuld, leefde reeds eerder het idee om ook van hem ereburger van de stad te maken. 

Jammer genoeg heeft zijn plotse overlijden ervoor gezorgd dat hij geen van beide realisaties nog kan meemaken. 
Daarom zouden schepenen De Meerleer en Van Overmeire aan de gemeenteraad willen voorleggen om dit idee van postuum ereburgerschap te steunen.

“De verdiensten van Kristiaan voor de internationale uitstraling van onze stad behoeven weinig extra uitleg. 
Het ereburgerschap toekennen bij de realisatie van beide restauratieprojecten had een mooi eerbetoon en kroon op het werk geweest voor zijn decennialange inzet in onze stad als organist, componist en beiaardier. Daarom stellen we voor om deze titel postuum toe te kennen, want Kristiaan zal voor altijd en onlosmakelijk verbonden blijven met de klokkenmuziek in onze stad”, zeggen de schepenen.

Even afwachten dus nog of we binnenkort Kristiaan Van Ingelgem ook kunnen toevoegen aan dit lijstje.

Wie trouwens meer wil weten over de beiaard in Aalst, kan gerust HIER eens klikken ... 


Om helemaal compleet te zijn, hieronder nog even de - indrukwekkende - werklijst en discografie van Kristiaan : 

Werklijst

Orgel: Fantasia en Fuga op een dodecafonisch thema (1969); Jesu dulcis memoria (1987); Te lucis ante terminum (1987); Impressies 1 (1990), Impressie 3 (1990); improvisaties: zie discografie

Beiaard: Beiaardsuite (andante – menuet – musette – menuet – finale, 1975), Sprookje op de naam Fabiola (1998), Sonant (2004); werken 1969-1974: zie archief Beiaardschool Jef Denyn

Koor: Twee Feestliederen (1970); Drie liedjes van de Koele Wijn (1970), Een Gracie (4 ad 5 voces, 1971); Vijf oud-Nederlandse volksliederen (3 ad 5 voces, met piano, 1972); Amor vincit (voces aequales, 1972); Ave Maria (vocaal kwartet én gemengd koor, 1977); Tien geestelijke koorliederen (diverse zettingen, 1978); Twaalf oud-Nederlandse volksliederen (voc. aeq., 1979); Twee kerstliederen voor vier mannenstemmen (1979); Victimae paschali (4v., 1981); Veni Sancte Spiritus (4v., 1981); Vier koorwerken voor mannenstemmen (5 ad 6 voces, 1983); 6 Liederen voor drie gelijke tot vier gemengde stemmen (1986); ‘Te Deum’ (soli, koor en symfonisch orkest, 1989); Een lofzang op de Schepper (4 ad 5 voces, 1990); Hymnus de organorum opifice (4v., 1990); Drie gelegenheidsliederen: Für Elise voor Louise – E-mail voor Emile – Liedje voor de Liereman (1996); Psalm 150 (koor, bariton en symfonisch orkest, 2002); Drie gelegenheidscomposities: Als bij nacht de zangers slapen – Missa Falurda – Pridi ty (4 ad 6 voces, 2003); IJzerbedevaarthymne (resp. 1975, 1992, 2004)

Theater (wisselende vocale en/of instrumentale bezetting): Aristophanes’ De Wolken (tekst: Gaston De Cock, 1985); Passio Christi (tekst: Wouter De Bruyne, 1991)

Orkest: Mijn Kapellekensbaan (1999)

 
Discografie

Orgelwerk en improvisaties:

– Marche op Les Tournaisiens sont là; Cantilène; Flûtes; Passacaglia; Negen variaties op Het was een maghet uytvercoren, KRISTIAAN VAN INGELGEM IMPROVISEERT OP HET ORGEL VAN DOORNIK, Région Wallonne, 1986

– Improvisatie over het lied O.-L.-Vrouw van Vlaanderen, KRISTIAAN VAN INGELGEM OP HET ORGEL VAN DE NORBERTIJNENABDIJ POSTEL, CD 5509, 1990

– Improvisatie over Lieve Vrouwe van ons land, KRISTIAAN VAN INGELGEM OP HET KLAIS-ORGEL VAN DE NORBERTIJNENADBIJ TE TONGERLO, AKL 90 51 015, 1991

– Improvisatie over Die Mei Plezant; Improvisatie over Zy reden op een ezeltje (K. Van Ingelgem, orgel), THE ORGAN OF O.L. VROUW HEMELVAART AT NINOVE, Monumenten en Landschappen, CD 88 808, 1992

– Jesu dulcis memoria (Eric Hallein op het Klais-orgel van de O.-L.-Vrouwekerk te Roeselare), ERIC HALLEIN SPEELT SYMFONISCHE ORGELMUZIEK UIT VLAANDEREN, CDSE 92124, 1992

– Hymnus de organorum opifice. Thema met vijf improvisaties; Jesu dulcis memoria; Impressie 3, KRISTIAAN VAN INGELGEM OP HET PELS-ORGEL VAN DE HEILIG-KRUISKERK TE LEBBEKE, P5625, 1994

– Geïmproviseerde battaglia over het klaroengeschal van het 13de Linieregiment; Vijf variaties op O Kruise den Vlaming; Improvisatie over Voor Outer en heerd; Drie variaties over O, Maria die daar staat, Improvisatie over twee motieven uit de Boerenkrijgcantate, KRISTIAAN VAN INGELGEM BESPEELT DE ORGELS VAN BERLARE, UITBERGEN EN OVERMERE (n.a.v. 200 jaar Boerenkrijg), KB 7023, 1998

– Cornetfantasie over Salve Regina (K. Van Ingelgem), 300 JAAR FORCEVILLE-ORGEL TE NIEUWENKERKEN BIJ AALST, 2003

Koorwerk

– ’t Avond gaat ons feeste aan, 20 JAAR KOORLEVEN IN VLAANDEREN, BRTN Radio 3, CD 1536

– Amor, amor (Koor Jubilate Lanaken o.l.v. Ludo Claesen), KERSTNACHT, DIE SCHONE, 1991



Bronnen

muziekcentrum.kunsten.be
matrix-new-music.be
Kunstenpunt Muziek
Muziekweb.nl
foto klassiek-centraal.be



1 opmerking:

  1. --- Via Facebook - - - Een man om "U" tegen te zeggen - - - Leen Van Lil

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.