Nieuws uit Aalst

--------- Profiesjat Prinsj Karel 'Sjalen' Van de Winkel !!! ------- 't Principoilsjte vandaug es da ge ni te veil complementen mokt en genietj van 't leiven ! - - - - - - - Covid-19 : Blijf aub toch voorzichtig en denk aan uw medemens !! - - - - - - - Deel enkel berichten van officiële bronnen om fake news te vermijden !!! - - - - - - - -

dinsdag 22 oktober 2019

Prinsjen van Oilsjt : 1963 : Kamiel Sergant 'Don Camillo'

Honderden enthousiaste Oilsjteneers hebben de heel barre weersomstandigheden van het begin van 1963 getrotseerd om in een goed verwarmde Feesthal getuige te kunnen zijn van de verkiezing van Prins Carnaval en de Aalsterse Bloemenfee. 

Voor Kamiel begon het eigenlijk allemaal al in 1962.
Hij stelde zich kandidaat maar sprak hierbij, tegen de reglementen in, een beetje te veel in het Aalsterse dialect.
Dat was tegen het reglement dat er in 1960 kwam naar aanleiding van de komst van prins Alexander (halfbroer van Koning Boudewijn) waarbij de hoogheid door enkele carnavalisten werd aangesproken in het Oilsjters. 
Dat was iets dat niet kon en men bracht een reglement uit dat het de kandidaten vanaf 1961 verbood om nog in het dialect te spreken. Men zocht dan ook deelnemers in de toneelwereld, want 'dat waren toch mensen die deftig konden spreken'. 
Kamiel wilde hiertegen revolteren en stelde zich kandidaat in 1962 ... met het gekende gevolg. 

In 1963 zou hij het anders aanpakken en hij beloofde het publiek dat, als ze voor hem zouden kiezen, hij Aalst op zijn kop zou zetten en volledig vernieuwen.

Op de avond van de waarheid brachten het orkest van René Carlier en de verschillende radio- en TV vedetten er onmiddellijk de stemming in bij de aanwezigen. 
Schepen Gilbert Claus, als voorzitter van het stedelijk Feestcomité, voerde het welkomstwoord voor een dolenthousiast publiek, waaronder zich ook de vroegere prinsen en andere hoogwaardigheidsbekleders bevonden.

De schepen vroeg de ruim duizend aanwezigen om een prins te kiezen die de tradities van de Aalsterse Carnavalsfeesten hoog zou weten te houden. 
Onmiddellijk daarop werden de drie kandidaten voor de titel van de Aalsterse Bloemenfee voorgesteld.
Dat waren Anny Moon, Rozen-meisje en Jenny Monarde.

Na deze voorstelling verschenen de drie kandidaten die zouden dingen naar de titel van Prins Carnaval 1963.
Dat waren Don Camillo (die een ode bracht aan de ajuin), Don Juan (die op symbolische wijze schepen Claus decoreerde), en Don Marcus (die zijn visie meedeelde van hoe Carnaval – volgens hem - zou moeten gevierd worden).

Tijdens het tweede gedeelte van het ontspanningsprogramma bracht het publiek zijn stemmen uit. Dit gebeurde terwijl weerman Armand Pien inmiddels de lachspieren van de aanwezigen in werking had gebracht met zijn stand up comedy avant la lettre.

Het was TV speakerin Denise Maes die de uiteindelijke uitslag meedeelde.

Anny Moon werd verkozen tot bloemenfee, terwijl Don Camillo de nieuwe prins carnaval werd.  

En van Don Camillo zouden we later nog (heel veel) horen, want dat bleek de schuilnaam te zijn van Kamiel Sergant, de latere Keizer en een echte autoriteit op carnavalsgebied.


Prins Don Camillo, bloemenfee Anny Moon, en schepen Claus

Anny Moon was de schuilnaam van Anny De Vylder, een blonde bureelbediende uit de Jan De Windtstraat 25. 
Zij werd in de bloemen (en de kussen) gezet door de feestbestuurder Van Herreweghe en schepen Claus. 

Don Camillo (toen 28 jaar oud) kreeg op plechtige wijze de traditionele scepter uit de handen van de vorige prins, Prins Karel I.  Hij gaf met veel spot en humor een uiteenzetting van hoe de Ajuinen dit jaar hun carnaval zouden vieren.

Burgemeester Blanckaert bracht hulde aan het werk van het stedelijk Feestcomité, en bracht op zijn beurt ook de gelukwensen over aan de nieuwe bloemenfee en de prins.

Hij deelde tevens mee dat voor de actie ‘Wie doet wat’ tot nog toe 163 848 frank, plus kolen, dekens en schoenen werden ingezameld. 
Nadat ook bloemen werden overhandigd aan presentatrice Denise Maes bracht schepen Claus nog een slotwoordje, dat werd gevolgd door een danspartijtje dat duurde tot in de late (vroege ?) uurtjes.

Na de carnavalsperiode verscheen over de prins, Camillo I, nog volgende artikeltje in de Gazette Van Aelst van 28/02/1963.

Terwijl Camillo I, prins van Aalst, zijn scepter in de lade legde, hebben wij met hem nog even gesproken over de heerser, die weldra wee zijn rijk zal aanpakken, koning voetbal.

De Aalsterse prins was tevreden over alles wat de Ajuinen hebben getoond. Hij heeft werkelijk genoten van het spektakel. Alhoewel het nu de eerste  keer was sinds vele jaren dat Eendracht niet door één of andere vereniging werd uitgebeeld. 

Ik hoop vast dat men dit volgende jaar zal kunnen, en dat men dan de plannen onder de armen zal dragen om Eendracht te vieren. Nu ik zelf gevoeld heb hoe bitter koud het was, heb ik heel wat sympathie gevoeld voor de spelers van welke sporttak dan ook, die in de sneeuw hebben moeten stoeien om de conditie op peil te houden. Ik kan dan ook mijn wensenalbum niet dichtslaan zonder een woord van waardering aan alle sportbeoefenaars, die – hoop ik – in de toekomst hiervan de vruchten zullen plukken’.

Uiteraard link ik dit enthousiasme over het voetbal meteen aan de talrijke voetballiedjes die de latere Keizer op zijn palmares staan heeft.
Kamiel 'erfde' het prinsenkostuum van Karel De Nayer en mocht dit in 1964 dan ook verder doorgeven aan zijn opvolger. 
Door het nieuwe reglement dat was ingevoerd mocht hij zich immers het volgende jaar niet meer kandidaat stellen. 
De prins kon immers niet gedurende twee opeenvolgende jaren zijn functie uitoefenen. 

--- Een overzicht van alle prinsen die onze stad kende tot hiertoe is HIER te vinden ---

Prinsjen van Oilsjt : 1962 : Karel De Naeyer (+2016)

Dit jaar betekende een tweede overwinning van Karel De Naeyer, de man die het aan had gedurfd om een zin Aalsters dialect uit te spreken aan het eind van zijn show vorig jaar. 
Ook dit jaar zou hij trouwens op een creatieve manier gebruik maken van het ‘Oilsjters’ en dat zou hem zeker geen windeieren leggen. 

Uit het reglement van dat jaar onthouden we het volgende : 

“De kandidaten voor de titel van Prins Carnaval worden voorgesteld in ‘rok’ en moeten ten minste 21 jaar oud zijn. 
De kandidaten voor de titel van Bloemenfee, worden voorgesteld in ‘cocktailkleed’ en moeten minstens 18 jaar zijn”

Het feestje ging dat jaar opnieuw door in de Stadsfeesthallen in de Schoolstraat, en dit op zaterdag 10 februari. 
De verkiezing werd opnieuw omlijst door een prachtig varietéprogramma, en werd ook opgenomen door de Vlaamse TV".

Een goed verwarmde feesthal en een gesmaakt programma schiepen meteen de gepaste sfeer voor een uitbundige verkiezingsstrijd voor zowel de kandidaat prinsen als -feeën. 

Ook de vooraanstaande Aalsterse personaliteiten hadden er aan gehouden om dit feest bij te wonen. Op de aanwezigheidslijst vinden we dus volksvertegenwoordiger Ludovic Moyersoen, Eugeen Moriau, burgemeester Blanckaert, de schepenen Claus, Ringoir en Van Hoorinck, raadsleden Wageman, marcel De Bisschop, Rubbrecht en De Stobbeleir en feestbestuurder Walter Van Herreweghe. 

Het bleek zeker een goed idee te zijn geweest om bij deze show ook de vorige prinsen te betrekken, evenals alle vooraanstaande Aalsterse komische groepen. Het was een hartelijk weerzien tussen Orlando I, Don Marco, Keizer Carnaval en Karel I.  
Zij werden op de voet gevolgd door ‘De Lachers’, ‘De Platzakken’, ‘De M-Brigade’, ‘De Zwalpeieren’, ‘De Krabbers’, ‘De Sloebers’, ‘De Twisters’ en ‘De Lesberen’. Allemaal groepen die heden ten dage zelfs geen belletje meer doen rinkelen bij de meesten, maar die toendertijd wel tot de absolute ‘top’ behoorden. 

Bob Van Bael als conferencier zorgde voor de nodige toelichtingen, terwijl het show orkest ‘The Actif Club’ en zangeres Rina Pia de stemming naar ongekende hoogtes brachten. 

Eerst kwamen een viertal mooie verschijningen op het podium om de titel van Bloemenfee in de wacht trachten te slepen. 

Na hen was het hoogtepunt van de avond voorzien : het openstellen van de troon door Prins Karel I. 
Het was voor Karel een heel moeilijk en ontroerend moment toen hij het einde van zijn heerschappij moest aankondigen, maar enkele uren later zou blijken dat hij opnieuw zou heersen en het dus allemaal niet dramatisch zou eindigen voor hem. 

Karel zong, terwijl het reglement eigenlijk Algemeen Nederlands als voertaal vroeg, flarden van liedjes in het Oilsjters, wat gesmaakt werd door het publiek. 
‘Wa werd er in de soep gedoon?’ werd zo beantwoord door een heel enthousiaste ‘ajoooooin’.

Hij had nochtans een gevaarlijke tegenstander met de welbespraakte Kamiel Sergant, die beloofde om tijdens zijn eventuele regering de stad in een handomdraai ‘op zijne kop te zetten’ en te vernieuwen. 

Ook Herman Coessens en Roland De Cock legden een niet onaardig parcours af om hun selectie af te dwingen. 

Uiteindelijk bleek toch dat Karel te sterk was ten opzichte van zijn medekandidaten, en hij kwam dus met een ruim stemmenverschil als laureaat uit de bus.  
Het publiek had dit jaar voor 60 procent medezeggingschap in de keuze, terwijl de jury (onder leiding van Oscar Moortgat) het beslissende woord had. 

Volgende uitslagen werden bekend gemaakt : 

Aalsterse bloemenfee : 
- Lyly Rose  
- Jeanine De Coninck  
- Maria Van Gijseghem  
- Gabrielle Uyttersprot 
Prins Carnaval
- Karel De Naeyer
- Kamiel Sergant
- Herman Coessens
- Roland De Cock

Gezien in 1961 geen nominetjes ter beschikking waren (de bestelling van Karel was volledig in de soep gedraaid), stonden in 1962 de twee jaartallen vermeld op de uitgedeelde kleinnoden.

Karels tegendraadsheid door in het dialect te zingen, mocht dan wel rekenen op een enthousiast publiek, maar deed hem uiteindelijk de das om, want toen hij het jaar daarop opnieuw kandidaat wou zijn, werd hem dit verboden door invoering van een nieuw reglement, wat het verbood om nog een verdere deelname af te dwingen. 

Karel, geboren en getogen in Aalst (°27/12/1938) bleef nog heel actief in de carnavalswereld en was in 1968 één van de stichters van de Kaloeterkabassen.  Deze groep stond elk jaar garant voor een originele uitwerking, en was dus ook steeds kandidaat in de hoogste regionen van het klassement. In 1984 stapten ze echter niet meer mee als officiële groep. Ze wouden ook eens een stressloze carnaval beleven en deden nog 1 jaar verder als losse groep. Daarna was het definitief gedaan. 

Karen kwam op voor de carnavalsverenigingen en stichtte in 1979 het AVK (carnavalsverbond Alles Voor Karnaval). Dit gebeurde als tegenbeweging tegen het AKV van Kamiel Sergant, wiens beleid niet naar de zin van Karel was. Hij zou veel te veel invloed hebben in het Aalsterse carnavalsgebeuren.

Karel was ook één van de bezielers van de Prinsencaemere. Samen met Simon D'Hondt startten zij de 'prinselycke carnavalscaemere der aloude kaizerlycke stede tot Aelst' op, een vereniging met ex-prinsen die carnaval hoog in het vaandel droegen. De lange naam voor de vereniging was trouwens een bedenkseltje van Karel.

In 1972 kwam de Prinsencaemere naar buiten als Clochards. Er werd al gauw gezocht naar een iets deftiger kostuum en dat werd het ‘Chocolaterie Victoria kostuum’, ook al een ontwerp van Karel. 
Het kostuum bleek echter zeer moeilijk te onderhouden en Karel hielp samen met Robert Waterschoot met het ontwerp van een nieuw kostuum.
Karel was samen met de caemere werkelijk overal te zien. 
In het circus Jhony zat hij verborgen in het berenkostuum tijdens de act van Fifi (Robert Waterschoot), hij imiteerde Jan Theys, stond op de catwalk tijdens een modeshow en dook ook op als travestie. 

Na de travestieshows kwamen de prinsenrevues, zoals we ze tegenwoordig nog steeds kennen, en Karel mocht natuurlijk ook hier niet ontbreken. 
Samen met Antoine Van der Heyden was hij gedurende vele jaren regisseur, iets wat hij in 2010 voor een laatste keer ter harte nam. 

Karel was een druk bezet man. 

Zo werd hij in 1980 lid van het Stedelijk Feestcomité., en werd hij in 1997  lid van de Draeckenieren.

Sedert 2009 was hij voorzitter van 'DAK' ('Dokumentatiecentrum voor Aalst Carnaval') waar hij meeeschreef aan een drietal carnavalsboeken. Karel zou voorzitter blijven tot aan zijn dood in 2016.

In 1999 werd hij ceremoniemeester bij de draeckenieren, werd hij er ook medeverantwoordelijk voor het Gele Boekje en nog datzelfde jaar werd hij ook voorzitter van de Prinsencaemere,.
Daar bleef maar liefst 3 bestuursperiodes (van telkens 4 jaar) aan de leiding.  
In 1999 werd hij hiervoor gehuldigd en kreeg hij een bronzen ajuin overhandigd.

Twee jaar later, in 2011, gaf hij dan de fakkel door aan Pascal Solemé.

Verder was de drukbezette prins ook nog jurylid bij de carnavalsstoet. Na de hervorming van de jury bleef hij actief bij ‘de Oitgeranzjeirde zjurie’ en hij was ook gedurende enkele jaren voorzitter bij de verkiezingen ‘prijs Willy Van Mossevelde’. 

Karel speelde ook toneel en was in zijn toneelcarrière verbonden met het Mechels Miniatuur Theater.
Hij schreef en regisseerde er verschillende toneelstukken, wat hem natuurlijk ook van pas kwam om verschillende activiteiten in het Aalsterse mee te organiseren. Hij presenteerde vele evenementen en gezien hij ook ‘goed bij stem’ was, was hij dan ook dikwijls te horen in de liedjes van de Prinsencaemere.

In 2013 ontving hij een bronzen ajuin van ‘Aalst uit’ en in 2015 was hij tijdens de verkiezingsshow van kandidaat Younes te horen met zijn verbindingsteksten tussen de liedjes. 

Karel overleed als gevolg van een hersenbloeding op 09/12/2016. 
De kist werd gedragen door de Draeckenieren en de Prinsencaemere, waar hij enorm veel respect van kreeg. 

--- Een overzicht van alle prinsen die onze stad kende tot hiertoe is HIER te vinden ---

Prinsjen van Oilsjt : 1961 : Karel De Naeyer (Karel I) (+2016)

In 1961 begon een nieuw hoofdstuk in de verkiezing van de prins. 

Daar waar vroeger het kostuum het belangrijkste onderdeel was van de verkiezing, namen vanaf dit jaar het stadsbestuur en het Feestcomité de prinsenverkiezing in eigen handen.  Vroeger was dit de taak van het 'Verbond van Vaderlandslievende Verenigingen'. 
Het verbaal talent van de kandidaten werd vanaf nu een heel belangrijke onderdeel en werd doorslaggevend voor de einduitslag. 

Gezien ‘praten’ heel belangrijk werd, had het feestcomité verschillende toneelgezelschappen gevraagd om een kandidaat af te vaardigen. 
Het Land Van Riem vaardigde Karel af en samen met Adolf De Coninck, Herman De Vriendt en Leo Huylebroeck werd hij één van de kandidaat prinsen. 

De verkiezing van zowel de nieuwe prins als van de eerste (en meteen ook de laatste) Aalsterse textielprinses, ging door in de Feesthalle (Couverture) in de Schoolstraat. 
De inkomstprijs bedroeg 20 frank, en stoeltjes reserveren kostte 5 frank per stoel. 
Origineel zou de verkiezing van de prinses niet samen met die van de prins vallen, maar op 14 januari. Door omstandigheden echter werd deze datum verschoven, zodat beide wel samenvielen.

De show bestond uit ‘Da’s Formidabel’, de nieuwste revue van Johnny Steggerda met optredens van Daisy Macra, een opkomend zangtalent, Sylvia Van Loo (een gekende fantasiste), Dussy en Baba (een ongeëvenaard clownsduo), Pierre en Armand (het duo van de lach), Bob Poortmans en zijn ensemble, en Louis Vermoesen op zijn hammondorgel. 

Het geheel werd aan elkaar gepraat door de altijd sympathieke ‘speakerin’ van de Vlaamse Televisie, Terry Van Ginderen, beter gekend als ‘Tante Terry’ en ook het orkest van Leo Martin (van 'Gaston en Leo') werd gevraagd om 'een aireke' te komen spelen. Terwijl tegenwoordig alles in het Oilsjters verloopt, werd het een verkiezingsavond die volledig in het Algemeen Nederlands verliep.

De kandidaten moesten zich aanbieden in een zwarte habijt, en moesten zoals al vermeld vooral praten. 
De eerste kandidaat viel al gauw af, de tweede kwam niet uit zijn woorden en de derde werd genekt door zijn Denderleeuws accent.
Karel kreeg door een ondeugende actie het hele publiek achter hem. Toen na zijn optreden 'tante Terry' vroeg of zijn snorretje niet kietelde, gaf hij haar een kus op de wang. 
Een rood aangelopen Terry vroeg hem dan of hij nog iets te zeggen had. Karel repliceerde : 'As ge wiltj da Karel de prinsj ni moe werren, zegt ten 'a-nien', mor ...' (en op dat moment haalde hij een ajuin boven en toonde die aan het publiek) … waarop natuurlijk een oorverdovend 'ajooooooin' weerklonk.

Daarmee werd hij meteen ook één van de eersten die dialect sprak op het podium tijdens de verkiezingen. 

Karel kreeg een overdonderend applaus en werd uitgeroepen tot prinsj Carnaval 1961.
De prins was meteen ook enkele prachtcadeaus rijker : een boek, een kristallen asbak, en misschien het allerbelangrijkste : een fles Dry Gin. 

Het was een speciale avond. De toeschouwers, die de shows van voorgaande jaren gewoon waren, zagen voor het eerst nu eens niet een verkiezing op basis van een kostuum.
Natuurlijk zorgde dat ook voor enige vragen en twijfel.
Ook de lokale krant De Gazet van Aalst, uitte haar twijfels over de afgelopen prinsenverkiezing. 
Men vond dat Prins Carnaval een échte carnavalist moest zijn, zoals dat voorgaande jaren ook steeds het geval was, en geen toneelspeler.
Karel had wel degelijk wat carnavalsbloed in zijn aderen stromen via zijn vader Amand die jarenlang lid was van De Gesdoikers), hij was echter zelf niet actief in de carnavalswereld. 
Men vond de nieuwe formule van het Feestcomité dus niet helemaal juist en dus betwistbaar.

Hoe dan ook, 1960 werd het jaar van Karel en de prins kwam uiteindelijk terecht op de stoetwagen van 'De Lachers', gezien de prinsenwagen in panne gevallen was. Hij moest hiervoor wel helemaal tot bovenaan klimmen met een ladder, en het publiek kon enkel zijn hoofd zien.
Ook de prins zelf zag niet veel en zo gebeurde het dat hij bij het gooien van snoepjes in het publiek wel eens een projectiel tegen één of ander hoofd, neus of bril keilde. 

De nieuwgekozen prins kreeg trouwens meteen goed gezelschap van zijn vriendin, Anny Van Der Poorten, die als enige ooit verkozen textielprinses van Aalst mee ‘de honneurs’ mocht waarnemen tijdens de stoet.   Tussen 1962 en 1979 zou zij opgevolgd worden door een bloemenfee.

--- Een overzicht van alle prinsen die onze stad kende tot hiertoe is HIER te vinden ---

Prinsjen van Oilsjt : 1960 : Louis Van Pottelbergh 'Sir Orlandy' (+1993)

Dat heel veel Aalstenaars een hart hebben voor het carnavalsgebeuren, kwam sprekend tot uiting door de massale opkomst voor de verkiezingen van prins Carnaval 1960. Deze editie zou trouwens de laatste worden onder organisatie van de 'Bond der politieke gevangenen'. 
Het feestje ging opnieuw door in zaal 'De Rink', en dit keer werden ook enkele radio- en televisievedetten aangesproken om de zaal te komen entertainen. 

In een uitbundige stemming werd de gala-avond ingezet, die vrijwel onmiddellijk naar een hoogtepunt ging toen de radio- en tv vedetten op het podium verschenen. Charles Janssen, Co Flower, Willy Lustenhouwer, de fantast Krak, en anderen zorgden er voor heel wat leute.

Ook ‘De Ware Gilles van Aalst’ en ‘De Sloebers’ deden hun duit in het zakje met een demonstratie die een gesmaakte ‘preview’ gaf op de nakende carnavalsgekte.

Vooral ‘De Sloebers’ kregen met hun uitbeelding van ‘De Onware Gilles’ een enorm succes, en iedereen was in de reeds in de gepaste stemming, toen men in aanwezigheid van burgemeester Blanckaert, schepenen Ringoir, Claus, Van Hoorick en de raadsleden Henri Van Der Vecken, De Stobbeleir, Waegeman, Van Hover en bestuurder Marcel De Bisschop, de voorstelling deed van de drie kandidaten. 

Wat begonnen was met vier, dunde namelijk uit tot drie, wegens ziekte van kandidaat Carlos Cavalero. 
De drie kandidaten die het tegen mekaar zouden opnemen werden dus : 

- Sir Orlandy (Louis Van Pottelbergh)
- Mario Piaclasso (Johny De Mol)
- Don Mascarade (Roger Van Mulders)

De kandidaten stelden hun kostuum voor op het podium en de - opnieuw massaal opgekomen - Aalstenaars mochten stemmen op hun favoriet. 


Het was President Oscar Moortgat die de proclamatie van de verkiezing deed.

Het donderende applaus voor Sir Orlandy liet niet de minste twijfel bestaan over de aanduiding van de nieuwe prins. Hij kreeg met 355 punten dan ook het leeuwenaandeel van de stemmen, terwijl zijn naaste rival Don Mascarade (Roger Van Mulders) ‘slechts’ 190 punten haalde, en de derde kandidaat Mario Paiclasso (Johny De Mol) zich moest tevreden stellen met 58 punten. 

De drie kandidaten, die hun beste beentje hadden voorgezet om er zo schitterend mogelijk voor te komen, werden vanwege het inrichtend comité en het stadsmagistraat in de bloemetjes gezet, wat zeker een ruimschootse beloning was voor de geleverde inspanningen.

In een van de gehouden toespraken was volgende te horen :

‘De keuze viel op kandidaat de heer Louis Van Pottelbergh die sinds vier jaar mededeed aan de verkiezing. We wensen hem van harte proficiat en hopen dat hij zijn titel waardig zal dragen, we twijfelen er ten andere geen ogenblik aan’.

‘In deze gelukwensen sluit ik de andere twee kandidaten in, die het wel mogelijk maakten dat er ene verkiezing kon doorgaan. Verders breng ik een eresaluut aan de heer Waterschoot, die door zijn niet meer deelnemen, de kans liet aan een der drie kandidaten’.

‘Moge zondag aanstaande onze prins, de Prins der Prinsen blijmoedig stemmen en moge hij de groeten overbrengen van zijne voorgangers-carnavalsprinsen

Louis Van Pottelbergh is geboren in Erembodegem op 20/03/1920. 
Door zijn huwelijk kwam hij in de Maanstraat in Aalst wonen. 
Zij echtgenote, Emilienne Brulin zou trouwens een belangrijke rol spelen in de kostumering van haar prins. Zij was hoedenontwerpster en patronenmaakster en maakte voor haar man een bijzonder mooie verzameling klederen, die in die tijd heel belangrijk waren voor de prins.
Zoontje Freddy en dochtertje Marie-Rose werden op het jaarlijks kinderbal trouwens meerdere keren verkozen tot koning en koningin, en dat ook mede dank zij de kleermakerskunsten van moeder.
Emilienne werd in 1957 trouwens al 'Koningin van het bal van de Oude garde' en in 1959 werd ze Cantinière van de Oude Garde. 

De kostuums waren echt vakwerk, tot in het kleinste naadje verzorgd.

Het lag dan ook voor de hand, dat Louis ook wel eens prins zou worden.  Op aandringen van de heer en mevrouw Raymond Steleman, stelde Louis zich in 1957 voor de eerste keer kandidaat.  Het zou zijn vierde deelname zijn, die uiteindelijk wel een succes zou worden. 

Louis was achtereenvolgens Casanova, Duc Delcarno, Carnavalito, en de laatste keer dus Sir Orlandy. Hij kwam steeds opdraven in prachtig kostuums, en verklaarde maar al te graag dat hij eigenlijk ‘slachtoffer was van de hobby van zijn echtgenote’, maar toch moest hij twee maal de duimen leggen tegen Robert Waterschoot en éénmaal tegen Marcel Henninck.


De bijnaam ‘Sir Orlandy’ dan ... 

De heer en mevrouw Van Pottelbergh hadden in Londen het museum van Madame Tussaud bezocht en hebben daar een beeld van Sir Orlandy gezien. Sir Orlandy moest voor de Engelse koningin juwelen ophalen, maar hield er af en toe wat achter. Als straf moest hij op het appel verschijnen in een kostuum waarop die achtergehouden juwelen waren vastgenaaid.  De bijnaam was meteen gekozen.

Reeds van voor de oorlog al was Louis een geducht carnavalsvierder. Carnaval verliep toen uiteraard in een heel andere sfeer.

In die tijd kon men mekaar nog naar hartelust verwijten, de volkssport van de Aalstenaar. Louis hield er echter aan dat dit op een menselijke en niet kwetsende manier gebeurde.  Hij kwetste zijn ‘slachtoffers’ dus nooit.

Hij en zijn echtgenote waren bij de carnavaleske bezigheden vergezeld door Edgard Van Den Abbeele en Maria Sonck. Vlak na de oorlog mocht men geen maskers meer dragen, maar dat belette hen uiteraard niet om op die manier ook heel veel plezier te beleven.

Toen hij in 1960 prins was, moest het toch allemaal een beetje ‘serieuzer’. Alles moest op uur en tijd gebeuren. Er waren toen nog de ‘verplichte’ bals zoals ‘Volharden’, ‘Club 13’, ‘Oude Garde’, ‘Taal en vrijheid’, ‘Catharinisten’, ‘Generale Bank’, ... waarvan de meesten ondertussen al een tijdje verdwenen zijn.

Soms was het onderling afspreken wanneer men hier of daar een defilé zou houden, want de prins was natuurlijk wel een ‘verplicht nummertje’ op veel van die bals.

Wat de kiezing zelf betreft, was de aanstelling van Louis meteen de laatste als ‘verklede’ prins. Na deze kiezing was het gedaan met de zelf gekozen en gemaakte kostuums. Dit vonden Louis en (vooral) Emilienne natuurlijk een uitermate jammere zaak, gezien net dat een deel van het succes was.
Een verkiezing verliep toen nog niet met supporters, zoals tegenwoordig wel het geval is. De prins was toen veel minder een showman. Het beeld van de prins is sedert die periode grondig gewijzigd.
In die tijd kreeg de prins nog geen financiële steun van de stad. Enkel na carnaval kreeg Louis een premie van 1500 Frank, een bedrag waarmee hij uiteraard niet uit de kosten kwam.

Prins zijn was toen nog meer een zaak van prestige. Louis vond het dan ook jammer dat er in de latere jaren zulke hoge bedragen werden toegekend aan de carnavalsvertegenwoordigers.  Hij zag liever een prins die ‘geeft’... en hij voegde meteen de daad bij het woord en deelde tijdens de stoet snoep uit.
Het werd een enorm succes, dat tot nu toe nog steeds gevolgd wordt.

Als prins zijnde mocht hij tijdens carnaval op de Grote Markt ook Prins Alexander ontmoeten. Hij overhandigde bij die gelegenheid een gouden masker aan de prins. 
Naast de prins leerde hij ook veel mensen waarderen .
Zeker ook de mensen die hard werkten achter de schermen, maar dus eigenlijk nooit eens rechtstreeks konden meegenieten van het applaus.

Raymond Steleman (Oude Garde), Panné Albert Waegeman (Taal en Vrijgheid), Van Cleemput (Club 13), Hemmeryckx (Generale Bank) enzeker ook Staaf Stobbeleir kwamen zo op zijn bedanklijstje terecht.

Ook buiten de stad was Sir Orlandy een bezig bijtje. Zo kon hij bijvoorbeeld bewonderd worden in onder andere Aarschot, Zaventem, Bredene, Moorsel en Wetteren.

In Aalst zelf ging hij de zieken in het hospitaal bezoeken. Dit was een traditie die gelanceerd was door Keizer Fransky. Ook bij mensen thuis ging hij bezoekjes afleggen. Hij was dus werkelijk een prins voor alle mensen.  Emiel Bogaert (van de Catharinisten) hielp hem om goedkoop aan snoep en speelgoed te geraken.

Toen de Prinsencaemere in 1972 van start ging, werd ook Louis lid van de vereniging, waar hij heel actief zou blijken. Hij trad er op tijdens verschillende shows en kroop daar in de huid van bijvoorbeeld Nana Mouskouri.
Na zijn pensioen werd Louis secretaris van de Prinsencaemere.
Hij werd er echter na een paar jaar afgelost door Johny Cooman. Louis was wat teleurgesteld in de vereniging en vond dat het plezier verdween.  Bovendien zouden enkele ex-prinsen naast hun schoenen beginnen lopen, waardoor men niet veel sympathie meer kreeg van de carnavalsgroepen. 
Ondanks deze opmerkingen bleef hij wel altijd trouw meewerken aan de activiteiten. 

In 1985 werd hij gehuldigd omwille van zijn 25 jarig jubileum als prins. 

Hij bleef een 'neutrale' prins en ook na de oprichting van de Prinsengarde in 1989 trok hij zich weinig aan van de hele heisa over 'concurrentie'. Voor het bleef het plezier maken primeren, of dat nu via één, twee of nog meerdere verenigingen zou verlopen. 
In 1989 werd hij lid van het Stedelijk Feestcomité en werd er onder andere promotor voor de 42ste Aalsterse jaarbeurs. 

In 1990 werd hij gehuldigd voor zijn 30 jarig jubileum als prins. 
Het zou jammer genoeg het laatste jubileum zijn ... 
Louis overleed op 18/06/1993.

In 2018 werd er wel nog eens naar het kostuum van de prins verwezen. 
De nieuwe prins, Alex, liet zijn kostuum immers inspireren door dat van Louis ...

--- Een overzicht van alle prinsen die onze stad kende tot hiertoe is HIER te vinden ---

Prinsjen van Oilsjt : 1959 : Robert Waterschoot 'Seignor Carnavalosta' (+2012)

Een hernieuwd prinsenjaar voor Robert Waterschoot werd het in 1959.

De kandidaten konden hun kandidatuur indienen tot uiterlijk 15 februari, en mochten volgens het reglement ‘de vijfenveertigjarige leeftijd niet overschrijden’. 
Het organiserend comité ontving maar liefst zes kandidaturen. De namen van de kandidaten bleven echter geheim tot op de Prinsenverkiezing, omdat de Prins toen nog steeds verkozen werd omwille van zijn kostuum en niet door zijn naam. Om anoniem te kunnen blijven op de Prinsenverkiezing, moesten de kandidaten zich voorstellen via een schuilnaam.

De verkiezing om de nieuwe prins carnaval aan te duiden, ging opnieuw door in zaal De Rink, en dit op zondag 1 februari. 

Aan de ingang moesten de toeschouwers hun toegangsticket inruilen voor een groene stemkaart, met daarop de namen van de kandidaten. 

De kandidaten kwamen eerst bij elkaar in de Madelon, en van daar ging het dan in stoet naar De Rink. 
In de zaal lag een loopplank waar de kandidaten over moesten en zo hun kostuum konden voorstellen.

- Willem I (Willem Sergeant) droeg een kostuum in geel fluweel, 
- Karel I (naam onbekend) was gekleed als een figuur die in die tijd op sigarenbandjes stond, 
- Don Carnavalito (Louis Van Pottelbergh) was volledig in het goud gekleed, 
- Don Roger (Roger Van Mulders) was gekleed in wit hermelijn en 
- Seignor Carnavalosta (Robert Waterschoot) droeg een zilveren pak. 
- Don Marcello (Marcel Henninck).

Na de laatste kandidaat betrad ook Keizer Fransky het podium. 
Al meteen werd duidelijk wie de grote favoriet van het publiek was. Signor Carnavalosta kreeg het luidste applaus (er bleken opnieuw heel wat Dendermondse fans te zijn afgezakt naar onze Aalsterse stee) en hij kon daarenboven ook rekenen op enkele vrouwelijke groupies.
 
Op het galaprogramma van die avond stonden de volgende bekende radio- en televisievedetten : Henk De Bruyn, Will Ferdy, Charly, The Simson’s, Louis Staal, The Cassy’s, Filkarl en lya Mackay.

De stembriefjes werden tijdens het eerste gedeelte van de show opgehaald en werden tijdens de pauze geteld en nagekeken door de jury. 
Tijdens deze onderbreking mochten de Ware Gilles de zaal amuseren met hun bezemdans. Uiteraard gooiden ze ook sinaasappelen in de zaal. Tijdens dit optreden van de Gilles hielden de kandidaten zich trouwens ‘nuttig’ bezig met het werpen van kushandjes naar het publiek. Natuurlijk deed dit er eigenlijk allemaal niet meer toe, puntengewijs dan, want de stemmen waren op dat ogenblik niet meer te veranderen.

Na het tweede gedeelte van de show werd het, het was toen al middernacht ‘gepasseerd’, werd het stil in de zaal want de jury kwam de uitslag bekend maken. 

- Willem II, Karel I en Don Carnavalito kregen elk 68 stemmen achter hun naam. 
- Don Roger kreeg er 87 
- Don Marcello mocht er 236 ontvangen. 
- Seignor Carnavalosta werd de winnaar van de avond met 471 zaalstemmen, een ruime overwinning dus.

Natuurlijk, Aalst zou Aalst niet zijn, zorgde ook deze verkiezing voor de nodige commotie want ... Robert had zijn familie en vrienden uit Dendermonde per autobus laten ophalen om voor hem te stemmen. Dat was trouwens iets wat vorig jaar, tijdens zijn eerste verkiezing, ook al het geval was.
Een groep Aalstenaars vond dat de Prins hierdoor niet meer door het Aalsterse volk gekozen was, maar door buitenstaanders ... eiremonneneers dan nog, of all places .... 

Verder kreeg hij ook nog het verwijt dat hij zijn overwinning behaald had door er veel geld tegenaan te smijten. Daar ging hij tijdens de verkiezingsavond op een ludieke manier mee om want hij strooide chocoladen munten uit.

Er ontstond een heuse rel naar aanleiding van de verkiezing. 
De Gazette van Aelst van 21/2 viel voornamelijk over het feit ‘dat er een bepaalde kandidaat bussen met carnavalisten uit Dendermonde had aangevoerd om de broodnodige stemmen te ronselen’ 
Ze brachten een heel artikel met de titel "Prins Carnaval quo vadis?".

Deze berichten werden massaal becommentarieerd, vooral omdat men vreesde dat Marcel zich nog een derde keer kandidaat zou stellen en opnieuw de prinsentitel zou winnen. 
De krant sprak toen zelfs over ‘een complot tegen Fransky De Boitselier’. 

Onze keizer zou immers zo maar eens vervangen worden door een nieuw verkozen Keizer. 
De krant had immers opgevangen dat Keizer Fransky in ongenade zou gevallen zijn bij enkele politici, waardoor ze Robert als nieuwe Keizer Carnaval naar voor wilden schuiven. 

Het organiserend comité (de Bond der Politieke Gevangenen) wou natuurlijk niet met een Keizerskwestie opgescheept zitten, en men raadde Marcel ten stelligste af om zich nog een derde keer kandidaat te stellen, wat hij dan ook niet meer deed.

Als gevolg op het voorgenoemde artikeltje, verscheen in ‘De Gazette van Aelst’ van 05/03/1959 het volgende : 

"Gevolg op het zeer op prijs gestelde artikel in de ‘Gazet van Aalst’ op data 21/2 onder naam ‘Quo Vadis’…  Wel ja, waar gaan we heen ?'

Ik heb een ander voorstel voor de prins carnaval verkiezing. Deze zou doorgaan : 
- Op een zaterdagavond, gevolgd door een nachtbal
- Voor vrije kandidaten en niet aangesteld door besturen, dekenijen of wijkkermissen
- De prins carnaval van het jaar A moet aan de prins van het jaar B zijn scepter overhandigen en kan gebeurlijk ook in de prijzen delen of ontvangt een herinneringsgeschenk
- Er is GEEN wederverkiezing mogelijk.
- Met carnaval zal de prins zich verplaatsen met zijn gevolg (andere kandidaten)
- De kandidaten zullen door de jury worden geklasseerd en deze zal beslissen wie de prins wordt
- In de jury kan men ondermeer zeer bevoegde en rechtschapen personen plaatsen, zoals decorateurs, architecten, kleermaaksters, kleermakers, e.a.
Ik denk dat dit een zeer gewenste oplossing zou brengen en ook de meesten zou bevredigen". 

Het artikel werd getekend door ‘De Maagd van Aalst'

De eerste roep dus om het allemaal wat professioneler aan te pakken, met een jury en het feit dat een prins niet meer zou herkozen mogen worden. 

Het was wat het was, Robert was prins ’59 en nam zijn titel meteen ter harte. 
De taken die de prins toen uit te voeren had, waren toen wel nog zeer beperkt.

Er waren de klassieke bals zoals het Catharinistenbal, het bal van Taal en Vrijheid, en het Bal van de Oude Garde.
Daarnaast waren er ook de traditionele bezoeken aan de zieken en de ouderlingen. 

Tijdens dit tweede regeringsjaar van de prins zat hij, in tegenstelling tot de mooie wagen van tijdens het eerste jaar, achteraan op een zwarte auto, waarop het Aalsterse wapenschild prijkte. 

Dit was een noodoplossing, gezien hij door de bodem van de oorspronkelijk voorziene wagen was gezakt. Alsof dat echter nog niet genoeg was, had men er ook een kacheltje opgezet, zodat de voetjes warm zouden kunnen blijven. Serieus brandgevaar dus ... Men zou dat tegenwoordig eens moeten proberen ...

Zoals eerder aangehaald kwamen er voor de prins geen verkiezingen meer, maar hij bleef wel aktief in het milieu. 

In 1974 bijvoorbeeld kwam hij tijdens de verkiezing van de Bloemenfee als Fifi op het podium. Als vrouw verkleed, zorgde hij tijdens deze verkiezing voor een gewaardeerd en komisch moment. Later dat jaar kroop hij opnieuw in de huid van Fifi tijdens een voorstelling van circus Jhony.
Het circus bracht toen in samenwerking met de Prinsencaemere een circusvoorstelling ten voordele van het gehandicaptenwerk in Aalst. Fifi mocht er toen vier beren temmen.

Dat Robert een echte volksvermaker was, mag blijken uit de verschillende optredens en evenementen van de Prinsencaemere die vanaf 1975 ook eigen shows begon te maken. 
Dat jaar kreeg de Prinsencaemere trouwens ook een nieuwe outfit. 
De hoed was gebaseerd op de prinsenhoed van Robert uit 1958 en het kostuum werd ontworpen door Karel De Naeyer en Robert.

25 Minuten lang bracht de Prinsencaemere toen 'The Blue Bel Girl Show', waarbij Robert als danseres op het podium te zien was in de Keizershallen. En tijdens hun playbackshow in 1976 stond Robert op de planken als een imitatie van Eddy Wally.

Ook tijdens de Aalsterse Avonden was hij steeds paraat om een aantal sketches ten beste te geven, De meest memorabele waren die van het verhaal van de Poitepit (1975), of die van Adam en Eva (1980). Bij de travestieshows was Robert te zien als ‘Roberta Fwiet’ en ook tijdens andere evenementen, zoals bijvoorbeeld de Grote traditionele amusementsavond op zijn Oilsjters in de Mikisclub in 1978, zorgde hij ook voor entertainment.

Op de Prinsendag van 1983 werd Robert in de bloemetjes gezet voor zijn inzet voor het Aalsterse carnaval.
Hij kreeg toen een oorkonde voor zijn 25-jarig prinsschap. 
In de loop der jaren zou hij trouwens nog vaker geëerd worden.
Op Prinsendag 2003 bijvoorbeeld, voor zijn 45-jarig prinsschap en in 2008, voor zijn 50-jarig prinsschap. 
Voor dat gouden jubileum had de Prinsencaemere trouwens nog iets speciaals voor hem in petto. Ex-prins Bart Van den Neste trok toen het oude prinsenkostuum van Robert aan en de Prinsencaemere overhandigde de geëmotioneerde prins een mooie fotocollage. 

Dat het niet altijd plezier en ‘onozelheid’ moet zijn, bewees Robert in 2000.
Hij bracht toen het prachtige nummer ‘Emme 'k eir gezeit da'k ik van Oiljst ben’ op de tonen van ‘Heb ik je ooit gezegd’ van Clouseau. 
Het liedje werd toen door DAK uitgebracht op de verzamel-cd ‘Prinsjen van Oilsjt’. 

Maar dat was niet het enige lied van Robert dat op cd verscheen. 
Ook ‘het Visserslied’ (1992), ‘Bert's Popperieken’ (1996), ‘Maria, me Vraken’ (1997), '’t Es 38 joor geleen’ (1998), ‘Astrid’ (met Maurice De Smedt in 2000) en ‘het Tettenlied’ (met Guy Walgraef in 2001) stonden bijvoorbeeld op cd’s van de prinsencaemere en DAK. 

Het mag dus duidelijk zijn: de manier waarop Robert verkozen werd, stond in groot contrast met de Prins die hij daarna werd. Hij werd verkozen in een eerder passieve prinsenverkiezing, waarbij enkel het kostuum belangrijk was, maar groeide daarna uit tot een grote entertainer en een erg actief lid binnen de Prinsencaemere. 

Robert Waterschoot (° St Gillis Dendermonde 03/02/1931) overleed in Aalst op 19/05/2012.

--- Een overzicht van alle prinsen die onze stad kende tot hiertoe is HIER te vinden ---

Prinsjen van Oilsjt : 1958 : Robert Waterschoot 'Seignor Alostino' (+2012)

In 1958 was het Robert Waterschoot die met de eer zou gaan lopen. 

Robert was afkomstig uit ... jawel hoor ...Dendermonde, maar had het Aalsters carnaval leren kennen via Jean en Lucien Schellinck, waarmee hij elk jaar als losse groep in de stoet ging. Het carnaval vieren was hem dus niet vreemd en hij wou dan ook eens een gooi doen naar de gegeerde prinsentitel.

In zaal ‘Rink’ had op zondag 9/2/1958 voor een bomvolle zaal de verkiezing plaats van prins carnaval. 
Het 'Comité voor de verkiezing van Prins Carnaval' (de Bond der Politieke Gevangenen), het Stedelijk Feestcomité en de Vereniging van Aalsterse Komische Groepen dienden uit te wijken naar deze zaal omdat de Madelon ondertussen te klein geworden was voor dit evenement. 
Wie erbij wou zijn, kon een ticket kopen voor 30 Frank. Wie aan een tafel wou zitten, betaalde 5 Frank extra.

De kandidaten moesten deelnemen onder een deknaam en de kandidaten mochten niet ouder zijn dan 50 jaar. Voor de rest bleef men bij de gekende formule; de Prins werd enkel verkozen door het publiek en de leden van het inrichtend comité mochten zelf niet meestemmen. Een jury kende men toen nog niet, het volk moest kiezen, en de verkiezing was toen eigenlijk nog een onderdeeltje van een grotere showavond. 

Het comité, onder leiding van Gustaaf De Stobbeleir, had opnieuw gezorgd voor enkele bekende artiesten. Zo waren o.a. conferencier Maurits Callaerts, zangeres Adele Bal, sneldichter Louis Tovora, muzikant Willy Lamotte, zanger Luc Arno en Toto De Wandel gecontacteerd om het publiek te komen entertainen.

Het was, net zoals de vorige jaren, na een optreden van Keizer Carnaval en een introductie door S.Verhulst, dat de kandidaten tijdens de pauze van het spektakel 
op het podium verschenen. De kandidaten werden op voorhand geheim gehouden en niet een show maar wel het kostuum was de bepalende factor voor de verkiezing.  

De stembulletins werden ingevuld en in afwachting van de uitslag werd de avond verder opgeluisterd door muziek, zang en dans.

Vooraleer over te gaan tot de uiteindelijke bekendmaking van de uitslag, dankte schepen De Stobbeleir alle medewerkers. Hij huldigde ook de heer Prosper De Gendt en Mevr. Cornand, om hun meer dan 30 jaar medewerking aan Aalst Carnaval. Ook de Gilles van Aalst werden betrokken in deze hulde.

Daarna maakte de heer S. Verhulst de uitslag bekend :

- Seignor Alostino behaalde met 557 stemmen een overweldigende overwinning
- Louisiana (Alfred De Gendt) werd tweede  
- Duc Del Carno (Louis Van Pottelbergh) behaalde de derde plaats  
- Lou Jeanne (Louis Janssens)  eindigde vierde en 
- Prinsj Danny (Frans De Cuyper) werd hekkensluiter  

In totaal werden 966 stembiljetjes afgegeven, 7 ervan werden nietig verklaard.

Als overwinningsgeschenk kreeg Robert een kristallen beker, een oorkonde (gemaakt door Frits Kiekens), 1500 Frank en - top of the bill - maar liefst 5 bierbonnetjes.

Seignor Alostino begroette de aanwezigen onder het zingen van de officiële mars van Carnaval. De overige kandidaten werden betrokken in dit moment en zongen mee.

Tijdens de stoet van 1958 mocht Prins Robert meerijden op een prinsenwagen maar al gauw zakte hij door de bodem en daarenboven vatte de prinsenwagen ook bijna vuur omdat men er een kacheltje op geplaatst had ... Het jaar daarop moest deze prinsenwagen noodgedwongen plaats maken voor een platte zwarte wagen, waarop het wapenschild van Aalst prijkte.

Onvergetelijk ... en dat was ook het minste wat men kon zeggen over de ontvangst van de Aalsterse Prins in het vrolijk België tijdens de Expo '58 te Brussel later dat jaar. 

Tijdens de feestelijke receptie kreeg de prins er een geschilderd bord waarop de expo-ster stond afgebeeld samen met een landkaart waarop de schilden van de negen Belgische provincies prijkten. 

Robert, die als geen ander moppen kon tappen, zorgde er uiteraard voor de animatie. 
Later zou Aalst hem blijven kennen als een man die regelmatig uitpakte met leuke teksten op amusante deuntjes.

--- Een overzicht van alle prinsen die onze stad kende tot hiertoe is HIER te vinden ---

Prinsjen van Oilsjt : 1957 : Marcel Henninck 'Don Marco' (+1989)

1957 Is het jaar waarin men in Brussel aan de opbouw werkte van de expo.
Het is ook het jaar waarin men in Aalst de vismijn aan de P. Corneliskaai openstelde, en ook het jaar dat men de Boudewijnlaan aanlegde.

Dit jaar werd echter ook hét jaar van de ‘Zonneprins’. Hij bracht met zijn blijde intrede immers ook de zon mee, die sedert 1951 nooit meer geschenen had tijdens de carnavalsdagen.

Marcel was goed bevriend met ‘keizer Fransky’. 
Het was ook Fransky die hem aanzette om zelf eens mee te doen met de verkiezingen.  Marcel, die voordien heel intens aan het carnavalsgebeuren deelnam, maar niet was aangesloten bij een groep, hapte maar al te graag toe.

Hoewel hij niet aangesloten was bij een carnavalsgroep, stapte hij samen met een achttal verkleden steeds voor de stoet. Gewoon voor de lol en het plezier. 
Hij liet zich, zoals gezegd, dus overhalen en schreef zich in.  Het comité voor de verkiezing van Prins Carnaval (een Komitee onder eschering van het feestcomite van de stad Aalst)  liet bij monde van secretaresse Cl.Pletsier op 16 februari 1957 weten dat zijn kandidatuur ook officieel aanvaard werd.

Vier medekandidaten verschenen samen op het podium. De verkiezingen verliepen toendertijd nog steeds volgens hetzelfde stramien. De kandidaten gaven er geen persoonlijke show. Het volstond om ‘zich te laten zien aan het publiek’.  Het publiek dat bij middel van een stembrief dan de meest geschikte kandidaat zou kiezen.

Op zondag 24 februari werden de Aalsterse carnavalsfeesten ingezet met de verkiezing van Prins Carnaval. De bomvolle zaal ‘Madelon” werd eerst vergast op een puik ontspanningsgedeelte verzorgd door het Dixon Theater onder leiding van Paula Cortez. 
Opnieuw kregen de toeschouwers waar voor hun ticket, dat toen 30 frank kostte.

Prins Fransky, ondertussen Keizer Fransky geworden, nam niet meer deel aan de verkiezingen ten gevolge van zijn promotie tot Keizer.

Het programma bestond net zoals andere jaren opnieuw uit optredens van heel wat artiesten zoals Ann Hardy, Jeanke Veko's en het reeds genoemde Dixon Theater. 

Tijdens de pauze werden de vijf kandidaten aan het publiek voorgesteld door Keizer Carnaval. Bij middel van een stembulletin werd de nieuwe prins door het publiek gekozen. 
Volgens de traditie hier ook nog steeds geen echte namen, maar schuilnamen. 

En volgens dezelfde traditie volgde opnieuw een gezellige showavond. 

Na dit tweede ontspanningsgedeelte was het dan de beurt aan de bekendmaking van de nieuwe prins. De uitslag werd onder luid applaus bekend gemaakt :

- Don Marco (Marcel Henninck) kreeg 198 stemmen
- De Musketier  (Alfred De Gendt) werd tweede met 153 stemmen
- Casanova (Louis Van Pottelberg) met 123 stemmen 
- Op de laatste plaats met gelijke puntenstand eindigden Prins Danny en de Chinese prins.

Alle kandidaten ontvingen verschillende geschenken vanwege talrijke firma’s der stad.  Het feest werd besloten met het zingen van de officiële mars van carnaval.
De te verdienen prijzen waren toendertijd echter niet spectaculair.

De hoofdprijs was een ‘vaas’ van Het Laatste Nieuws.  Marcel sleepte toen ook nog een strandzetel, een bokaal pikkels, een vloermat, een fles champagne en 100 naamkaartjes mee naar huis.

In die jaren zorgde de prins  trouwens met zijn eigen budget voor het kostuum, en dat volgens een volledig eigen ontwerp.

Marcel ging van toen af verder door het carnavalsjaar als 'Don Marco'. 
Tot een van zijn opvallende attributen behoorde een gevaarlijk uitziend mes. Dat was eigen een creatie, dat eigenlijk niets anders was dan een snor- en baardborstel. Op die manier kon hij zijn aangeplakte sierraden (en dat van anderen) indien nodig nog wat verzorgen.

Om carnaval en het ganse regeringsjaar rond te komen beschikte prins carnaval toen over de som van vijftienhonderd frank subsidie.

In 1957 werd volgende liedje “Prins Carnaval” uitgebracht, als eerbetoon aan de prins.
Tekst: Jozef-Marie De Smedt / Karel Van der Meirsch
Muziek: Jos Riem 

Met fierheid onze harten juichen,
Delen in de vreugd.
Wie zou er zich niet in verheugen,
Wat valt ons te beurt.
Er werd een prins door ons verkozen,
Luister wat hem wacht.
De prins zal rusten noch verpozen,
Drie dagen noch dag noch nacht.

Refrein:
Prins carnaval
Is de prins van Aalst en d'ajuinen.
Prins carnaval,
Ze begroeten u al d'ajuinen.
Zult met fierheid de scepter zwaaien,
Prins carnaval
Uitverkoren van al d'ajuinen. 

Met blijheid alle zotten vieren,
Geerne carnaval.
Wie zou van vreugd en lol niet gieren,
Gemaskeerd op 'tbal.
De zotten krijgen dan hun kuren,
Want het is de dag,
Dat zij noch weten tijd noch uren,
Zingen met blijde gelach.

Dit liedje werd destijds op een 78 toerenplaat uitgebracht.

In het carnavalsjaar van de ‘Zonneprins’ (het was immers sedert 1951 geleden dat het nog goed weer was op carnaval) werd ook het Ros Balatum voor de eerste keer geïntroduceerd tijdens de stoet. 

Don Marco beschikte net zoals de vorige prins ook over de prinsenwagen van de stad Aalst. 
Gezeten op een reuzehand en een enorme kroon die zijn waardigheid benadrukten, liet de prins zich het enthousiasme van de vele toeschouwers welgevallen.
Hij werd trouw gevolgd door een vriendelijke accordeoniste. De stoet zelf bestond uit groepen van over het hele land. 

Marcel nam het ook op zich om zieke mensen die thuis verbleven, en het jaarlijkse volksfeest dus niet konden bijwonen, een bezoekje te brengen en hen dus op die manier toch een stukje carnaval te laten meebeleven.
Zelf moest hij het zonder zijn vrouw stellen tijdens zijn carnavalsperiode, want zij was zwanger en moest thuis op de kinderen letten.

Zijn prinsenjaar verliep niet zonder slag of stoot, maar dan in de letterlijke zin deze keer. Hij werd onder andere ontvangen in Hamme, waar hij plaats mocht nemen in de eretribune ... die instortte. Marcel overleefde het voorval zonder kleerscheuren en was ook daar onmiddellijk bereid om een helpende hand te bieden aan de andere toeschouwers.

Marcel richtte in 1972 mee  de Prinsencaemere op, en het carnavalsbloed bleef stromen. Het was Simon D'Hondt die het initiatief nam om de ex prinsen te verenigen. Marcel was erbij sedert de oprichting en bleef trouw lid tot in 1989. 

In februari 1989 werd de prinsenkamer ontvangen op het stadhuis en werd Marcel nog geëerd naar aanleiding van zijn 31 jaar prinsschap. Voor deze gelegenheid kreeg hij, samen met Robert Waterschoot (30 jaar prins) geen pluimen (want dit was te Duits), geen medaille (want dit was te Hollands), maar wel een spiksplinternieuwe horloge overhandigd door burgemeester Anny De Maght.

Op de leeftijd van amper 59 jaar overleed Marcel enkele maanden later aan de gevolgen van een hartaanval.  Marcel werd op 12 mei 1989 begraven na een dienst in de Sint Annakerk. 

Aangezien de stad het 50 jarige jubileum van Marcel vergeten was, bracht zijn zoon Gerrit in 2008 dan maar zelf een jubileumnominette uit voor zijn vader. De Nominette zag eruit als de oorspronkelijke Nominette van Don Marco, aangevuld met een jubileumteken. 

--- Een overzicht van alle prinsen die onze stad kende tot hiertoe is HIER te vinden ---

Prinsjen van Oilsjt : 1956 : Frans De Boitselier 'Fransky' - 'Graaf van Aalst' (+1962)

In 1956 werd Frans De Boitselier voor de derde maal prins carnaval, en werd daarmee meteen ook de Eerste Keizer carnaval van Aalst gekroond. 
Frans is geboren in Denderleeuw op 12/11/1906, en werd drie maal prins.
Zijn derde overwinning behaalde hij in dit jaar 1956.
Dat Frans in Aalst terecht kwam, heeft te maken met het feit dat hij huwde met Oilsjtenes Hoorina Beeckman. 
Frans was vertegenwoordiger bij brouwerij Concordia, later startte hij een groothandel in wijnen en aperitieven in de Arbeidstraat.

Frans was een geboren danser en entertainer, waardoor hij al snel te zien was op allerhande bals, feesten, kermissen en revues. 
Sedert de jaren ’30 was hij één van de twee leden van het komische dansduo Fransky en Charley. 
Charley was de artiestennaam van Charles Van Steenbergen. 

Charles was trouwens de man die Fransky het fenomeen ‘Vastenavond vieren’ leerde. 
Samen met Emiel Kiekens (Witte Miel) verkleedden ze zich vaak als clowns en gingen dan carnaval vieren volgens het oude principe ‘kafeiken in, kafeiken oit’. 

Het was de ondertussen door het carnaval begeesterde Frans die trouwens samen met Robert Renoncourt achter het idee zat om in Aalst een prins carnaval aan te stellen. 

De prinsenverkiezing 1956 vond plaats op zondag 5 februari in de zaal Madelon. De show werd gepresenteerd door Gustaaf De Stobbeleer. 

Net zoals de voorgaande jaren, verschenen opnieuw enkele heel bekende artiesten op het toneel. Onder andere Will Ferdy mocht de honneurs waarnemen, samen met het orkest Louis Mottin. Daarnaast stonden ook de zangeressen Jenny Christian en Jacqueline Bartholet, het duo Berr en Bobke Verhelst op het podium. De verkiezing werd zelfs opgenomen door de televisie.

Net zoals de vorige jaren ging ook deze verkiezing eigenlijk om het mooiste kostuum. Voor het overige bleven de kandidaten anoniem, ook door het gebruiken van een schuilnaam en het feit dat ze niet mochten spreken. 
De keuze van de nieuwe prins lag opnieuw volledig bij het publiek. 

Het biljet moest echter, in tegenstelling tot de twee vorige jaren, niet meer apart aangekocht worden. Het zat vervat in het toegangsticket. De prijs werd uiteraard wel opgetrokken naar 30 Frank per ticket. 

De Graaf van Aalst, de nieuwe schuilnaam van Fransky De Boitselier, haalde het en voor de derde keer werd Fransky verkozen tot prins carnaval. Een feit dat hem meteen ook de titel van ‘keizer’ opleverde. 

De verliezende tegenkandidaten waren dit maal Alfred De Gendt, Lou Jeanne (Louis Janssens), Jean Paul (de zoon van Fransky) en de foorprins (Albert Barrez). 

Voor de eerste keer kreeg de Prins Carnaval een heuse prinsenwagen ter beschikking om mee in de stoet te gaan. 
Op de prinsenwagen was de slogan 'Aalst draagt zijn prins op handen' te zien. 
De wagen was een ontwerp van Fritz Kieckens en werd gemaakt door Marc De Bruyn.  Hiermee werd opnieuw een mijlpaal gezet. Deze wagen zou trouwens nog gebruikt worden tot in de jaren ’60. 
Naast de verkiezing (54) en de nominetjes (55) kwam nu immers ook de prinsenwagen op de proppen.

Het zou, naar aangeven van deze prins, ook de gewoonte worden dat de prins en gevolg een bezoekje zouden brengen aan rust- en ziekenhuizen.

Doordat hij ondertussen al drie maal prins gekroond werd, werd Fransky ook de eerste Keizer Carnaval. 
Hij mocht zijn prinsenscepter houden ‘als beloning’.

De keizer bleek heel succesvol en hij ontpopte zich zelfs tot showkapelmeester. 
Ook de Duitsers hadden gezien dat dit een waar succes was en wouden hem zelfs een job aanbieden. Frans ging hier echter niet op in omdat hij zijn ‘Oilsjt’ niet in de steek wou laten. 
Hij ontpopte zich als een ware weldoener en werd de eerste prins die op carnavalsmaandag de rusthuizen en ziekenhuizen een bezoekje ging brengen. 
Ook werd hij peter van de verlaten kinderen en hij ging voor hen elk jaar op ‘bedeltocht’ om zo veel mogelijk speelgoed en kledij in te zamelen. 

Hij werd een vernieuwer, maar was ook één van de personen die ervoor zorgde dat de tradieties bleven bestaan. 

Gezien hij niet meer kon meegaan in de stoet wegens ziekte had hij zich in 1962 achter zijn raam gezet in zijn keizerskostuum. Vandaar kon hij de vele carnavalisten aanmoedigen en groeten.
Hij overleed datzelfde jaar en Aalst was in grote rouw.
Tijdens zijn begrafenis beloofde de burgemeester, Marcel De Bisschop, dat men elk jaar op carnavalsmaandag bloemen zou komen leggen op het graf van Frans, net zoals hij altijd de ouderen en zieken een bezoekje bracht op die dag.
En dat was meteen de start van de mooie traditie om op carnavalsmaandag de overleden carnavalisten te herdenken en te eren. Deze traditie werd later verschoven naar het weekend voor carnaval.

De 'De Boitseliers' zouden trouwens nog enkele keren terugkomen in de geschiedenis van de prinsen. Naast Fransky werden immers ook nog zijn zoon Jean-Paul en kleinzoon Yvan 'prinsj van Oilsjt'

--- Een overzicht van alle prinsen die onze stad kende tot hiertoe is HIER te vinden ---

Prinsjen van Oilsjt : 1955 : Frans De Boitselier 'Fransky' - 'Don Juan' (+1962)

Het jaar na zijn eerste overwinning waagde Frans De Boitselier opnieuw zijn kans, ditmaal deed hij dit als ‘Don Juan’, en opnieuw werd hij verkozen tot Prins.

De tweede Verkiezing van Prins Carnaval werd georganiseerd op zondag 13 februari 1955 in zaal Madelon.
Na het succes van de eerste verkiezing van Prins Carnaval in 1955, twijfelde men er niet aan om hier een traditie van te maken en de verkiezingen volgens hetzelfde stramien te laten verlopen.

De kandidaten kregen tijd van 15 januari tot 6 februari om zich schriftelijk kandidaat te stellen bij het inrichtend comité, en ze dienden net als bij de eerste verkiezingen een schuilnaam op te geven, waaronder zij op de avond van de verkiezing te zien zouden zijn. 
Geen show dus, enkel een soort van 'modeshow' waarin ze zich lieten zien in hun mooiste kostuum. 

De verkiezing van de nieuwe Prins lag opnieuw volledig in de handen van het publiek. Elke toeschouwer kon één stembiljet kopen voor 5 Frank, waarmee ze hun stem konden uitbrengen.

De avond werd opgeluisterd door verschillende optredens, onder meer van Louis Baret (zanger), het danseresje Pinky, mevrouw Plessers (kunstzangeresen Willy Wynant (accordeonspeler). 

Voor de verkiezing zelf hadden zich vier kandidaten aangemeld en de avond verliep een beetje volgens het gekende patroon. 
Een show, de stemming waarbij de toeschouwers, met uitzondering van de leden van het inrichtende comité, mochten stemmen voor hun nieuwe prins en opnieuw een show. 

Op het einde van de avond kwam Don Juan (Fransky) als overwinnaar uit de bus, hij kreeg 5.988 punten van het publiek. 

De drie tegenkandidaten, Charlie Chaplin (5.026 punten), Trendyboy (4.729 punten) en Boemelbaron (4.053 punten), dropen zichtbaar ontgoocheld af, en Frans kroonde zich daardoor voor de tweede keer op rij tot Prins Carnaval van Aalst.

Op 1 april 1955, werd er door de Draeckenieren uitgepakt met een heuse stunt, waarbij ook ‘De zwette Maan’ en 'Prinsj Don Juan' werd betrokken. 


Men verkleedde de zwarte man (zie foto) en hing er volgende boodschap aan :


“Na hier vele Jaren te staan,
Als de Aalsterse Zwerte Maan,
Vaag ik er m’en voeten aan,
En kleed mij nu als ‘Don Juan’”

Hij werd peter van de verlaten kinderen in Asse en ging voor hen speelgoed ronselen bij verschillende bedrijven in de omgeving.
Hij werd ook de eerste die de ouderen en zieken ging bezoeken en daar steeds zorgde voor een mini-optreden. Een mooie traditie dit tot op heden trouwens nog bestaat.

--- Een overzicht van alle prinsen die onze stad kende tot hiertoe is HIER te vinden ---