De groep Tereos maakte zijn intentie bekend om in Frankrijk twee nieuwe vestigingen op te richten (in Roissy en in Rijsel) en dit voor alle supportfuncties en activiteiten die gericht zijn op Europa.
In de Aalsterse vestiging is er een administratief centrum dat een groot aantal ondersteundende taken uitvoert voor de fabriek en voor andere afdelingen binnen in de groep (logistiek, HR, finance, verkoop en kwaliteit). En dat zou dus bedreigd zijn door de plannen.
Gezien er volgens Tereos sedert 2012 zo'n 47 miljoen in de fabriek werd geïnvesteerd, zag het er zeker niet naar uit dat Tereos Aalst snel zou verlaten. Tereos verklaarde dat de fabriek in Aalst een sleutelrol zou blijven spelen in het algemeen productieproces, maar dan rijst natuurlijk de vraag wat deze melding eigenlijk waard is als deze komt van een wereldspeler met 12000 bazen, 49 vestigingen in 16 landen en in totaal 23000 werknemers? Er zijn zovele voorbeelden hen voor geweest, en bij velen liep het toen niet goed af voor de arbeiders (Renault, Sabena, DHL, ...)
Natuurlijk zijn er ook mensen die blij zouden zijn met het vertrek van 'den Amylum'. Zij willen dat hier een nieuwe stadswijk verschijnt. In combinatie met het al dan niet terug openleggen van de oude Dender (de huidige Burchtstraat) zou dit wel eens tot een serieuze transformatie van onze stad kunnen zorgen natuurlijk.
Het is nu wel zo dat de stadszichten van vroeger nooit meer zullen terugkomen. En dat komt grotendeels door de 'carte blanche' die de stad toen gegeven heeft aan de multinational. Vele kleine fabriekjes en zelfs enkele woonwijken zijn in de loop der jaren ingenomen door de fabriek, die tot op de dag van vandaag trouwens nog steeds blijft uitbreiden.
Sinds 2017 produceert men ook dagelijks 125000 liter bio-ethanol. Begin 2018 kreeg men daar trouwens nog een nieuwe vergunning voor afgeleverd. Aan die vergunning hingen trouwens enkele voorwaarden vast. Zo vroeg de stad om vrachtverkeer tijdens de momenten van schoolverkeer te weren en om de geurhinder te verminderen.
In 2018 verklaart Tereos dat ze twaalf miljoen euro willen uittrekken voor een nieuwe toren op het Werfplein. Deze intentie stuit meteen ook op verzet van verschillende actiegroepen.
Het is de bedoeling om een deel van de bestaande gebouwen te slopen en op die locatie een nieuwbouw te zetten die bestemd is voor twee effluentverdampers. De fundering hiervoor zal bestaan uit palen met een diepte van 15 tot 20 meter. Naast de effluentverdampers worden ook 16 infiltratiekratten voorzien met een oppervlakte van 16 m2 en twee gekoppelde waterputten met elk een inhoud van ongeveer 20 000 liter.
Op 11 december 2019 gebeurt dan - voor sommigen althans - het onvermijdelijke... Een 11-jarige jongen overlijdt op weg naar school nadat hij aan de parking van het bedrijf aangereden werd door een vrachtwagen. De chauffeur had de jongen niet gezien, waardoor hij onder de wielen terechtkwam en ter plaatse stierf. De jongere zus en moeder waren getuigen van dit tragische ongeval.
Dit voorval was meteen een nieuwe aanleiding om de verkeersveiligheid in de buurt in vraag te stellen. Is het echt nodig dat een dergelijke fabriek in het midden van een woonzone gevestigd is? Kan men geen limieten stellen op het vrachtverkeer, eventueel bannen tijdens de piekuren, ...
Een heel moeilijk vraagstuk waar zowel voor- als tegenstanders van de fabriek hun eigen theorieën over hebben.
Amper een week later, op 16 december keurde het stadsbestuur na voorstel van schepen van mobiliteit Jean-Jacques De Gucht de princiepsbeslissing goed om een tonnagebeperking in te voeren binnen de ring van Aalst, en dit bij de start en het einde van de schooldag. Die tonnagebeperking was zowieso al opgenomen in het circulatieplan van 2020 maar werd nu versneld ingevoerd. Die tonnagebeperking was sowieso al opgenomen in het circulatieplan van 2020 maar werd nu versneld ingevoerd.
Ondertussen heeft ook Tereos zelf acties ondernomen en werd er ook een hek rondom de parking geplaatst. Daarenboven houdt een parkeerwachter de bewegingen van de vrachtwagens nauwlettend in het oog.
Op de gemeenteraad van 15 september 2020 wordt de beslissing voorgelegd om in het centrum van de stad tijdens de spitsuren van de scholen, tussen 7.45 en 8.45 uur elke weekdag en tussen 15.30 16.45 uur iedere weekdag uitgezonderd woensdag en tussen 11.30 en 12.30 uur op woensdag een verbod op te leggen aan vrachtwagens die een tonnage hebben vanaf 7,5 ton. De invoering van de tonnagebeperking is voorzien voor 4 januari 2021.
Goed nieuws van het bedrijf kwam er dan op 19 maart 2020, in volle Coronacrisis.
Tereos Syral zal bio-ethanol en alcohol leveren voor de productie van ontsmettingsalcohol -en gels. “Als leverancier van glucoses, zetmelen en bio-ethanol is Tereos Aalst een essentiële schakel in de bevoorrading van zowel de voedingsbedrijven de farmaceutische sector”, zegt Gerdi De Kimpe van Tereos. “We kregen de vraag van de Stokerij Rubbens uit Wichelen om een vrachtwagen bio-ethanol te leveren als basisgrondstof voor de productie van ontsmettingsalcohol. Ook lokale apothekers vragen kleinere hoeveelheden alcohol voor de productie van ontsmettingsgels. Ook van een ziekenhuis uit het Antwerpse regen we al die vraag. Voor lokale ziekenhuizen en apothekers doen we dat gratis.” Op deze manier wil Tereos zijn steentje bijdragen in de bestrijding van het coronavirus.
Op 13 mei was het dan zo ver : in totaal zal een 9000 liter bio-ethanol worden omgezet tot ontsmettingsalcohol. Het gros van de eindproducten vindt zijn weg naar de voedsel-, diervoeder-, papier- en golfkartonindustrie, en nu ook naar de scholen in de regio waar de ontsmettingsalcohol aan 20 000 kinderen in de scholen van Groot Aalst zal aangeboden worden.. .
Goed nieuws dus, maar het bedrijf werd een beetje nadien opnieuw de grond ingeboord.
Na een dijkbreuk bij de firma Tereos in Frankrijk werd praktisch al het leven in de Schelde gedood door een drijvende bietensmurrie. Natuurorganisaties in Aalst zijn ongerust.
Een bijna 30 kilometer lange bietensmurrie (100 000 m3 – het equivalent van ongeveer 5000 vrachtwagens) doodt er sinds 9 april 2020 al het leven op z’n weg. De pulp onttrekt alle zuurstof aan het water en over 90 kilometer is dan ook al 99,8 procent van het totale visbestand gestorven.
In Vlaanderen wordt nu met man en macht gewerkt om eenzelfde scenario te voorkomen.
Gerdi De Kimpe van Tereos Aalst zegt dat het zeer onwaarschijnlijk is dat zich hier zoiets voordoet. “Dit type waterlek houdt rechtstreeks verband met het suikerbietenproces en de infrastructuur van een suikerbietenfabriek”, aldus De Kimpe. “Aangezien de activiteit van de fabriek in Tereos Aalst zetmeel is, en niet de verwerking van suikerbieten, zal dit soort incident zich heel waarschijnlijk niet voordoen.”
"Het is nog te vroeg om een causaal verband te trekken tussen de dijkbreuk bij onze raffinaderij in Cambrai en de vervuiling van de Schelde in België", zegt suikergroep Tereos in een mededeling. "Als dat verband toch nog bewezen wordt, zullen wij onze verantwoordelijkheid opnemen."
Het was een tijdje stil, maar in oktober 2021 kwam 'Tereos' toch opnieuw in de belangstelling.
Terexit, het actiecomité tegen Tereos in Aalst, reageerde verontwaardigd op het feit dat onvergunde gevelwerken in de fabriek in de fabriek geregulariseerd werden.
Dat ook de opslag van brandbare vloeistoffen en gevaarlijke stoffen alsmaar stijgt, vond de actiegroep verontrustend. Tereos verweerde zich meteen en verzekerde dat alles volgens de wet en de normen verloopt.
In 2023 was het nog eens aan de tegenstanders van het bedrijf om te trachten hun gelijk te halen. Volgens enkelingen was de stank in de buurt niet meer te harden, en was dus een onomkeerbaar signaal om de fabriek met onmiddellijke ingang te laten sluiten of zware sancties op te leggen.
Toen na onderzoek bleek dat de geurhinder blijkbaar van een kadaververwerkend bedrijf in Denderleeuw kwam, werd het stil. Er werd wel nog geopperd dat 'van waar de stank kwam nu even niet belangrijk was, feit is dat die zou moeten verdwijnen' ...
Nog later in 2023 ... Tereos Aalst investeert 17 miljoen euro om de productiecapaciteit van hun F95 hoogfructoselijn te verdubbelen.
Vanaf medio 2025 zal het bedrijf dagelijks 220 ton hoogfructosestroop produceren. Deze stroop wordt gemaakt door gewone fructosestroop met 42 procent fructose te verrijken tot een stroop met minimaal 95 procent fructose.
Dit product is zoeter dan suiker en wordt gebruikt in frisdranken en voedingsmiddelen. Het zal ook dienen als basisingrediënt voor bioplastics.
De uitbreiding zal gebeuren in twee fasen. Tegen eind 2024 zal de productie toenemen tot 150 ton per dag, en tegen midden 2025 zal de beoogde 220 ton per dag worden bereikt.
Dit gebeurt met een nieuwe, energiezuinige installatie zonder extra energieverbruik en CO₂-uitstoot. Tereos heeft een overeenkomst met het Nederlandse technologiebedrijf Aventium gesloten. Aventium zal de hoogfructosestroop van Tereos gebruiken voor de productie van bioplastics.
Opnieuw discussie uiteraard ...
Wat er ook
allemaal van kome, en wat ook de toekomstplannen zullen zijn in verband
met uitbreidingen en verkeersveiligheid, ondanks de verschillende
naamsveranderingen zal de Aalstenaar toch nog altijd spreken over 'Den Amylum',
'de glucoserie' of 'de siroopfabriek' ...
Nu nog steeds, na de zovele naamsveranderingen dus, is trouwens nog
altijd het logo van de Glucoseries Reunnies te zien.
Ook het logo van 'Zeeberg' prijkt nog altijd op één van
de muren.