Nieuws uit Aalst

--------- Profiesjat Prinsj Karel 'Sjalen' Van de Winkel !!! ------- 't Principoilsjte vandaug es da ge ni te veil complementen mokt en genietj van 't leiven ! - - - - - - - Covid-19 : Blijf aub toch voorzichtig en denk aan uw medemens !! - - - - - - - Deel enkel berichten van officiële bronnen om fake news te vermijden !!! - - - - - - - -

woensdag 23 oktober 2019

Prinsjen van Oilsjt : 2001 : Gary Van Overstraeten

De eerste die zijn kandidatuur officieel aankondigde was Emiel Arijs. 
‘Dé Mil’ was in 2000 ook reeds één van de vijf kandidaten, maar eindigde toen op de derde plaats. Meteen na zijn verlies liet hij weten zich opnieuw te zullen inschrijven voor 2001. Hij besefte wel dat hij nog moest werken aan zijn zangcapaciteiten, het zwakke punt waar het een beetje op aan kwam. 
Hij besliste om zanglessen te gaan volgen bij Patrick De Coninck.
Nadat zijn campagnebal jammer genoeg ontaardde in een vechtpartij, dacht hij eraan om zich terug te trekken. Uiteindelijk zette hij toch door voor zijn dochter en bleef zijn inschrijving lopen.

Later werd ook de kandidatuur van Gary Van Overstraeten officieel bekend gemaakt. 
Gary was al Arendprins geworden in 1993 en in 1998 en hij was de vaste ‘sleppendrauger’ van Prins Den Bremt. Gary zei in 1998 al dat hij in 2001 Prins Carnaval wou proberen worden.
Zijn campagne werd in oktober op gang getrapt met zijn bal in de Sint-Annazaal.

Als naar goede traditie werden tijdens het Driekoningenfeest Mil en Gary officieel als kandidaat prins voorgesteld. Ze kregen er hun officieel kandidatenlint uit handen van waarnemend burgemeester Gracienne Van Nieuwenborgh.

Gary had zichzelf in een duivelspak gestoken, wat een verwijzing was naar zijn campagneaffiche. Zijn entourage was passend verkleed als groene demonen en deelde 'Gary's Gazet: De Gaga' uit in het Belfort. Gary bracht er zijn campagnelied ‘In 't joor 1’ en verkondigde dat hij bij winst voorstander was van het herinvoeren van een Aalsterse Bloemenfee. Gracienne Van Nieuwenborgh antwoordde hierop heel gevat dat ze als feministe eigenlijk eerder opteerde voor een carnavalsprinses en een ‘bloemenpee’.

Mil, met oranje campagnetrui, zong zijn lied ‘Ik stoon der weir’, wijzend op het feit dat het niet zijn eerste poging was om de titel van prins binnen te halen. Hij werd gesteund door heel wat jonge fans, die grote ballonnen met zich meedroegen en in de Belfortzaal los lieten. Als Mil de prinsenverkiezing zou winnen, wou hij een verkiezing voor de Voil Jeannet organiseren.

Het Stedelijk Feestcomité had voor deze prinsenverkiezing gezorgd voor een origineel graffitidecor, dat bij beide kandidaten op de achtergrond te zien zou zijn. Dit werd positief onthaald door de carnavalisten.

De kandidaten moesten natuurlijk ook dit jaar starten met een vaste opdracht, waarbij ze voorgesteld werden door presentator Kamiel Sergant. 
Gary drukte nogmaals zijn hoop uit dat Prins Carnaval opnieuw een Bloemenfee naast zich zou krijgen. Mil hield het natuurlijk bij zijn Voil Janettenverkiezing. 

Na de vaste opdracht was het nog niet duidelijk wie de grote favoriet was; zowel Mil als Gary kregen ongeveer evenveel applaus.
Veel zou dus afhangen van de show die beide heren ten tonele zouden brengen.

Gary had gekozen voor een sober decor, waarbij vooral de echte preekstoel in het oog sprong. Hij begon met Zot Van Graffiti, waarbij meteen duidelijk werd dat hij niet helemaal toonvast zong. In het lied ‘Oeh Lalala’ ging hij stukjes rappen, wat hem duidelijk beter afging dan ‘écht’ zingen.

Bij '’k ben bezeiten van Oilsjt’ had hij het opnieuw wat moeilijker, maar zijn finale kon wel op veel bijval rekenen in de zaal. Ingeleid door kerkmuziek, verscheen Gary namelijk op zijn preekstoel en zong  '’t es Carnaval Halleluja’ op de tonen van ‘It's raining men’ van The Weather Girls.

Het mocht duidelijk zijn : Gary was zeker niet de beste zanger, maar dit hield hem niet tegen om toch moeilijke nummers te brengen, wat beloond werd door de juryleden. Het gaat bij de prinsenverkiezing immers niet om het zingen alleen, maar vooral over creativiteit en spitsvondigheid.

De Mil startte zijn show verkleed als Dirk Martens en bracht enkele sterke stukken, maar op gebied van zang was ook hij zeker niet toonvast, ondanks zijn genomen zanglessen. 
Zijn team probeerde dit wel enigszinds te compenseren met leuke mixen en sterke achtergrondzang. 
In '’k aaf van Oilsjt’ bezong hij zijn liefde voor Aalst en bracht hij een ode aan de Voil Jannet. Hij had zijn ‘kinjerkoesj’ bij zich, die volgeladen was met de typische attributen van de Voil Jeanet. Op het podium werd hij bijgestaan door ondermeer Werner Kinoo.

De apotheose van zijn lied ‘Oilsjterse toestanden’, op de tonen van ‘Lalala’ van Kabouter Plop, zorgde voor heel wat ambiance in de zaal.. Hij vergeleek Aalst met nen annekesnest, maar door de zenuwen had hij een black out en vergat hij gedurende enkele ogenblikken zijn tekst. Hij herpakte zich wel bij ‘Profiteirt van die dauge’n, een lied over zijn grootvader die hem carnaval leerde kennen, maar bij zijn slotnummer ‘Oilsjt’ kwamen ook opnieuw de zenuwen hem parten spelen.  Het moest ook toegegeven worden dat dit lied eigenlijk ook te hoog gegrepen was voor Mil.

Hoewel de avond volledig goed verlopen was, bleken er bij de stemming toch enkele problemen op te duiken. 
Er was een poging tot fraude vastgesteld en achteraf sprak men uiteraard opnieuw bijna over niets anders dan over het bedrog. 
De stad leek er, ondanks verschillende initiatieven en pogingen, maar niet in te slagen om een sluitend systeem te vinden voor de stembusgang. Dit jaar had men ervoor gekozen om te werken met een stempelsysteem, gekoppeld aan de toegangskaart. Wie een kaart had, kreeg één stempel. Bij de stemming moest men de toegangskaart dan inruilen voor een stemkaart, waarbij de toeschouwers een tweede stempel kregen. Deze tweede stempel moest ervoor zorgen dat men geen tweede keer kon gaan stemmen. Maar enkele carnavalisten bleken door het aanbrengen van een speciaal product de stempel toch te doen verwijderen, waardoor ze dan uiteraard ook een tweede keer konden gaan stemmen.
Weer discussie dus, maar uiteindelijk keek niemand daar nog van op. Het is elk jaar wel iets met die verkiezingen, men wordt er (jammer genoeg) een beetje gewoon aan. 

Tijdens de stemronde waren er optredens voorzien van onder meer De Prinsencaemere, De Stinkors en natuurlijk ook afscheidnemend Prins Bart Van den Neste. 

Iets voor één uur kwam men tot de deliberatie van de avond, waarbij de punten van de jury bekend gemaakt werden. In totaal werden er 1913 geldige stemmen uitgebracht.

Met 95,5 punten kreeg Gary de voorkeur op Mil, die 87,5 punten kreeg. 
Er was duidelijk geen rekening gehouden met de mindere zangprestaties van beide kandidaten, want de juryleden hadden eigenlijk nog relatief hoge punten toegekend aan beide kandidaten. Een goed teken natuurlijk want het is niet de bedoeling dat de prinsenkiezing een soort van ‘voice van Aalst’ zou worden. 
Men moet het hebben van creativiteit en een goeie stem is natuurlijk heel aangenaam maar geen must om de ziel van carnaval te vertolken. 
Van het publiek kreeg Gary bijna dubbel zo veel stemmen als Mil, waardoor hij de nieuwe Prins Carnaval van Aalst werd.

Kandidaat Jury Publiek Totaal

Gary 95,5 punten = 999 punten 1217 stemmen 2216 punten
Mil 87,5 punten = 915 punten 696 stemmen 1811 punten

Achteraf waren er niet veel lovende woorden voor de kwaliteit van de prinsenverkiezing. Zo schreef Het Nieuwsblad "Globaal genomen was deze prinsenverkiezing inhoudelijk één van de zwakste sinds vele jaren. Maar daarmee willen we niet gezegd hebben dat Gary een slechte Pprins zal zijn”.

Mil was erg teleurgesteld met zijn tweede verlies op rij en vooral het feit dat de zenuwen hem de das omgedaan hadden, kon hij zichzelf maar moeilijk vergeven. 
Toen hij later te horen kreeg dat er mogelijk gefraudeerd werd, brak hij volledig. 
"Het was het niet waard om alles te geven, ze hebben mij nooit aanvaard”, was zijn geëmotioneerde boodschap.

De Gary werd een ‘specialleken’.
Hij heeft enkele speciale hobby's zoals daar zijn reënactment, zwaardvechten en larp, maar ook carnaval staat natuurlijk in het rijtje van zijn favoriete tijdverdrijven. 
Gary hield tijdens de carnavalsdagen, samen met zijn makker 'Den Bremt,' café 't Crayeken op de Grote Markt open, het café dat ze dan voor de gelegenheid omdoopten tot het ‘Ajoin Music café’.

Op Ajoin Music zijn beide heren tussen de Aalsterse songs door al verschillende jaren te horen met de meest ludieke Aalsterse reclamespots van het hele univesum.
De naam ‘Ajoin Music’  zorgde in 2015 trouwens voor heel wat discussies. 
Na ‘City Music’ claimde immers ook ‘Goeiedag radio’ de naam. Vanaf november dat jaar zouden ze beide carnavalsradio maken en ze dreigden beiden met juridische stappen als de tegenpartij ook de naam ‘Ajoin Music’ zou gebruiken. 
De ene Ajoin Music is dus van City Music van Philippe Van Gerven, de andere van Goeiedag Radio van Ives De Bondt. Die twee radiozenders beweerden alle twee dé stadsradio van Aalst te zijn. Met hun slogans zetten ze beiden dan ook hun Aalsterse identiteit in de verf.
'Echt van Oilsjt'  stond voor City Music en 'Wij zijn Aalst' werd geroepen door Goeiedag Radio. Er zijn vanaf dat ogenblik dan ook twee radiostudio's voor carnavalsmuziek in Aalst: die van City Music in Hertshage en die van Goeiedag Radio op de bovenste verdieping van het Brasserie K-gebouw op het Keizersplein.

De twee radiozenders zouden ook reclame in het Aalsterse dialect uitzenden. City Music kon daarvoor altijd al rekenen op de humor van Yves Van Den Bremt en Gary Van Overstraeten - 'De Gary en den Bremt', maar ook Goeiedag Radio was bezig om evenwaardige reclameboodschappen te maken. "Het zal de bedoeling zijn om op zijn Aalsters reclame te maken. Dat was ook de sterkte van de zender", zei Peter Van den Bossche op de voorstelling van de Goeiedag-Ajoin Music. 
Want het is immers wel zo dat de meeste leden van het vroegere Ajoin Music-team naar Goeiedag zijn overgelopen. Op de persconferentie zaten bekende gezichten als Danny Verhulst, Bart Van Den Borre, Peter Van den Bossche, Luc Vermeiren en Sven De Smet. "Wij zijn Ajoin Music, want kijk maar, het volledige Ajoin Music-team is hier", aldus Ives De Bondt.

Uiteindelijk werd Goeiedag bedeeld met de naam ‘Oilsjt Mjoezik’ en bleef men aan Hertshage de naam ‘Ajoin Music’ behouden. 
Gary bleef, samen met zijn maat Bremt bij Ajoin Music, waar ze tot op de dag van vandaag nog steeds zorgen voor de humoristische noot in de reclameboodschappen. 

Maar natuurlijk is Gary ook verantwoordelijk voor enkele grote carnavalhits.
Zo zijn zijn ‘Kiekenlieken’, ‘’k Ben bezeiten van Oilsjt’, ‘Halleluja’, ‘een poepsjikke madam’, en ‘stomme kalle’ vaste waarden op elk feestje.

Gary sloot zich na zijn prinsenjaar aan bij de Prinsencaemere, waar hij zich ook een vaste gast mag noemen op de activiteiten en shows.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten