Dit jaar betekende een tweede overwinning van Karel De Naeyer, de man die het aan had gedurfd om een zin Aalsters dialect uit te spreken aan het eind van zijn show vorig jaar.
Ook dit jaar zou hij trouwens op een creatieve manier gebruik maken van het ‘Oilsjters’ en dat zou hem zeker geen windeieren leggen.
Uit het reglement van dat jaar onthouden we het volgende :
“De kandidaten voor de titel van Prins Carnaval worden voorgesteld in ‘rok’ en moeten ten minste 21 jaar oud zijn.
De kandidaten voor de titel van Bloemenfee, worden voorgesteld in ‘cocktailkleed’ en moeten minstens 18 jaar zijn”
Het feestje ging dat jaar opnieuw door in de Stadsfeesthallen in de Schoolstraat, en dit op zaterdag 10 februari.
De verkiezing werd opnieuw omlijst door een prachtig varietéprogramma, en werd ook opgenomen door de Vlaamse TV".
Een goed verwarmde feesthal en een gesmaakt programma schiepen meteen de gepaste sfeer voor een uitbundige verkiezingsstrijd voor zowel de kandidaat prinsen als -feeën.
Ook de vooraanstaande Aalsterse personaliteiten hadden er aan gehouden om dit feest bij te wonen. Op de aanwezigheidslijst vinden we dus volksvertegenwoordiger Ludovic Moyersoen, Eugeen Moriau, burgemeester Blanckaert, de schepenen Claus, Ringoir en Van Hoorinck, raadsleden Wageman, marcel De Bisschop, Rubbrecht en De Stobbeleir en feestbestuurder Walter Van Herreweghe.
Het bleek zeker een goed idee te zijn geweest om bij deze show ook de vorige prinsen te betrekken, evenals alle vooraanstaande Aalsterse komische groepen. Het was een hartelijk weerzien tussen Orlando I, Don Marco, Keizer Carnaval en Karel I.
Zij werden op de voet gevolgd door ‘De Lachers’, ‘De Platzakken’, ‘De M-Brigade’, ‘De Zwalpeieren’, ‘De Krabbers’, ‘De Sloebers’, ‘De Twisters’ en ‘De Lesberen’. Allemaal groepen die heden ten dage zelfs geen belletje meer doen rinkelen bij de meesten, maar die toendertijd wel tot de absolute ‘top’ behoorden.
Bob Van Bael als conferencier zorgde voor de nodige toelichtingen, terwijl het show orkest ‘The Actif Club’ en zangeres Rina Pia de stemming naar ongekende hoogtes brachten.
Eerst kwamen een viertal mooie verschijningen op het podium om de titel van Bloemenfee in de wacht trachten te slepen.
Na hen was het hoogtepunt van de avond voorzien : het openstellen van de troon door Prins Karel I.
Het was voor Karel een heel moeilijk en ontroerend moment toen hij het einde van zijn heerschappij moest aankondigen, maar enkele uren later zou blijken dat hij opnieuw zou heersen en het dus allemaal niet dramatisch zou eindigen voor hem.
Karel zong, terwijl het reglement eigenlijk Algemeen Nederlands als voertaal vroeg, flarden van liedjes in het Oilsjters, wat gesmaakt werd door het publiek.
‘Wa werd er in de soep gedoon?’ werd zo beantwoord door een heel enthousiaste ‘ajoooooin’.
Hij had nochtans een gevaarlijke tegenstander met de welbespraakte Kamiel Sergant, die beloofde om tijdens zijn eventuele regering de stad in een handomdraai ‘op zijne kop te zetten’ en te vernieuwen.
Ook Herman Coessens en Roland De Cock legden een niet onaardig parcours af om hun selectie af te dwingen.
Uiteindelijk bleek toch dat Karel te sterk was ten opzichte van zijn medekandidaten, en hij kwam dus met een ruim stemmenverschil als laureaat uit de bus.
Het publiek had dit jaar voor 60 procent medezeggingschap in de keuze, terwijl de jury (onder leiding van Oscar Moortgat) het beslissende woord had.
Volgende uitslagen werden bekend gemaakt :
Aalsterse bloemenfee :
- Lyly Rose- Jeanine De Coninck- Maria Van Gijseghem- Gabrielle Uyttersprot
Prins Carnaval
- Karel De Naeyer- Kamiel Sergant- Herman Coessens- Roland De Cock
Gezien in 1961 geen nominetjes ter beschikking waren (de bestelling van Karel was volledig in de soep gedraaid), stonden in 1962 de twee jaartallen vermeld op de uitgedeelde kleinnoden.
Karels tegendraadsheid door in het dialect te zingen, mocht dan wel rekenen op een enthousiast publiek, maar deed hem uiteindelijk de das om, want toen hij het jaar daarop opnieuw kandidaat wou zijn, werd hem dit verboden door invoering van een nieuw reglement, wat het verbood om nog een verdere deelname af te dwingen.
Karel, geboren en getogen in Aalst (°27/12/1938) bleef nog heel actief in de carnavalswereld en was in 1968 één van de stichters van de Kaloeterkabassen. Deze groep stond elk jaar garant voor een originele uitwerking, en was dus ook steeds kandidaat in de hoogste regionen van het klassement. In 1984 stapten ze echter niet meer mee als officiële groep. Ze wouden ook eens een stressloze carnaval beleven en deden nog 1 jaar verder als losse groep. Daarna was het definitief gedaan.
Karen kwam op voor de carnavalsverenigingen en stichtte in 1979 het AVK (carnavalsverbond Alles Voor Karnaval). Dit gebeurde als tegenbeweging tegen het AKV van Kamiel Sergant, wiens beleid niet naar de zin van Karel was. Hij zou veel te veel invloed hebben in het Aalsterse carnavalsgebeuren.
Karel was ook één van de bezielers van de Prinsencaemere. Samen met Simon D'Hondt startten zij de 'prinselycke carnavalscaemere der aloude kaizerlycke stede tot Aelst' op, een vereniging met ex-prinsen die carnaval hoog in het vaandel droegen. De lange naam voor de vereniging was trouwens een bedenkseltje van Karel.
In 1972 kwam de Prinsencaemere naar buiten als Clochards. Er werd al gauw gezocht naar een iets deftiger kostuum en dat werd het ‘Chocolaterie Victoria kostuum’, ook al een ontwerp van Karel.
Het kostuum bleek echter zeer moeilijk te onderhouden en Karel hielp samen met Robert Waterschoot met het ontwerp van een nieuw kostuum.
Karel was samen met de caemere werkelijk overal te zien.
In het circus Jhony zat hij verborgen in het berenkostuum tijdens de act van Fifi (Robert Waterschoot), hij imiteerde Jan Theys, stond op de catwalk tijdens een modeshow en dook ook op als travestie.
Na de travestieshows kwamen de prinsenrevues, zoals we ze tegenwoordig nog steeds kennen, en Karel mocht natuurlijk ook hier niet ontbreken.
Samen met Antoine Van der Heyden was hij gedurende vele jaren regisseur, iets wat hij in 2010 voor een laatste keer ter harte nam.
Karel was een druk bezet man.
Zo werd hij in 1980 lid van het Stedelijk Feestcomité., en werd hij in 1997 lid van de Draeckenieren.
Sedert 2009 was hij voorzitter van 'DAK' ('Dokumentatiecentrum voor Aalst Carnaval') waar hij meeeschreef aan een drietal carnavalsboeken. Karel zou voorzitter blijven tot aan zijn dood in 2016.
In 1999 werd hij ceremoniemeester bij de draeckenieren, werd hij er ook medeverantwoordelijk voor het Gele Boekje en nog datzelfde jaar werd hij ook voorzitter van de Prinsencaemere,.
Daar bleef maar liefst 3 bestuursperiodes (van telkens 4 jaar) aan de leiding.
In 1999 werd hij hiervoor gehuldigd en kreeg hij een bronzen ajuin overhandigd.
Twee jaar later, in 2011, gaf hij dan de fakkel door aan Pascal Solemé.
Verder was de drukbezette prins ook nog jurylid bij de carnavalsstoet. Na de hervorming van de jury bleef hij actief bij ‘de Oitgeranzjeirde zjurie’ en hij was ook gedurende enkele jaren voorzitter bij de verkiezingen ‘prijs Willy Van Mossevelde’.
Karel speelde ook toneel en was in zijn toneelcarrière verbonden met het Mechels Miniatuur Theater.
Hij schreef en regisseerde er verschillende toneelstukken, wat hem natuurlijk ook van pas kwam om verschillende activiteiten in het Aalsterse mee te organiseren. Hij presenteerde vele evenementen en gezien hij ook ‘goed bij stem’ was, was hij dan ook dikwijls te horen in de liedjes van de Prinsencaemere.
In 2013 ontving hij een bronzen ajuin van ‘Aalst uit’ en in 2015 was hij tijdens de verkiezingsshow van kandidaat Younes te horen met zijn verbindingsteksten tussen de liedjes.
Karel overleed als gevolg van een hersenbloeding op 09/12/2016.
De kist werd gedragen door de Draeckenieren en de Prinsencaemere, waar hij enorm veel respect van kreeg.
--- Een overzicht van alle prinsen die onze stad kende tot hiertoe is HIER te vinden ---
Geen opmerkingen:
Een reactie posten