Ook
hij was al sedert zijn geboorte door de carnavalsmicrobe gebeten. In 1993 was
hij op 16 jarige leeftijd de jongste deelnemer op de Aalsterse avond en kon het
publiek al een eerste keer kennis maken met zijn ‘kunsten’.
Hij haalde in 1990 ook de originaliteitsprijs van de
losse roepen in de carnavalsstoet.
Een
tweede kandidaat werd gevonden in Michel Heck, ‘Michelleken’ voor de vrienden.
Michelleken
kon, na zijn nederlaag van vorig jaar, rekenen op heel wat aanhang in de zaal.
Het moet wel gezegd worden dat zijn supporters zich niet van hun sportiefste
kant lieten zien, en tegenkandidaat Yvan constant op boe-geroep onthaalden.
Voor
de vaste opdracht moesten de twee kandidaten het traject van de zondagsstoet zo
snel mogelijk weder samenstellen.
Binnen de vooraf bepaalde tijd slaagde Yvan er jammer genoeg niet in om alle naambordjes op te hangen, en
ook Michelleken gaf geen foutloos antwoord op deze toch – redelijk gemakkelijk lijkende – opdracht.
Bij
de tweede opdracht, het becommentariëren van de carnavalsstoet als een BRT
journalist, werd meteen duidelijk dat Yvan ‘het beter kon uitleggen’ en dus
beter uit de hoek kwam .
Alvorens
de beide kandidaten konden beginnen met hun vrij optreden, had Kamiel nog
enkele nummertjes in petto. Ook Bart Marcoen, een jongeman die duidelijk over
zangtalent beschikt, bracht met zijn optreden de zaal in vervoering.
Ondertussen
kregen de medewerkers van Michelleken de kans om een uniek decor op het podium
te brengen.
De hele grote markt, met Borse van Amsterdam, stadhuis en Belfort (voor de gelegenheid getransformeerd naar de afbeelding van een nar), werd naar de Keizershallen gebracht.
De hele grote markt, met Borse van Amsterdam, stadhuis en Belfort (voor de gelegenheid getransformeerd naar de afbeelding van een nar), werd naar de Keizershallen gebracht.
Op
de tonen van ‘verdammt, ich lieb’ dich’ zong hij ‘Oilsjt es ienig’, en daarmee
brak hij heel wat carnavalsharten.
Michelleken
bracht een swingende show, die zeker niet zou misstaan hebeen bij Tien om te
Zien.
Helmut Lotti’s ‘Vlaamse Nachten’ werd ‘Een groeit vastnauvedfiest’.
Helmut Lotti’s ‘Vlaamse Nachten’ werd ‘Een groeit vastnauvedfiest’.
Glitter,
lichteffecten, rook te over … aan spektakel en ambiance ontbrak het die avond
niet.
Ook
het new beatnummer ‘Ajoin Ajoin’ en een lenige Michel die de danspasjes netjes
had ingestudeerd, bekoorde het publiek enorm.
Al
bij al een show van heel hoog niveau, waar echt niets ontbrak.
Alvorens
kandidaat Yvan zijn vrij podium kon brengen, werd de zaal opgeschrikt door een
spijtig voorval. Tijdens zijn presentatie viel Keizer Kamiel van het podium,
waarschijnlijk door verblinding van het licht.
Hij werd later naar het ziekenhuis afgevoerd met enkele breuken aan de arm, een
gebroken duim, en gekwetste ribben. Toch hield hij er aan om, onder luid
gejuich natuurlijk, toch de verkiezingsnummers van de kandidaten eerst nog aan
te kondigen.
Als
presentator werd hij vervangen door de ondervoorzitter van het stedelijk
Feestcomité, Mario Van Styvendaele.
Hij
slaagde er in om de zaal gerust te stellen over de toestand van Kamiel, waarop
hij de presentatie als een professional binnen de goede banen hield.
Kandidaat Yvan wist zijn decor goed in de show te integreren. Ook hij zocht
zijn inspiratie op de Grote Markt, en hij bracht ook nog marionetten in de
figuur van de Euro-Jeannet, Odilon Mortier, De Gilles, Ons Paula, … op het
podium.
Zijn
parlando met Miss Europa was Aalsterse spot van de bovenste plank, en als een
volleerd zanger-danser zong hij zijn campagnelied ‘Madja of a badja’.
Als
sluitstuk zong hij Rob De Nijs’ ‘Mallebabbe’ in een Oilsjterse versie.
Inhoudelijk was de show meer Aalsters getint en dat leverde hem ook meer punten op bij de jury.
Inhoudelijk was de show meer Aalsters getint en dat leverde hem ook meer punten op bij de jury.
Van de jury kreeg Yvan 98 punten, terwijl Michelleken het moest stellen met 80.
Tijdens
de puntentelling kregen de aanwezigen nog een prachtige show te zien van het
AKV, met onder meer een schitterende hommage aan wijlen de Ajuinboer. De hommage
werd op eigen wijze vertolkt door Hendrik Daelman.
Voorzitter
van de jury, Honore Verstraten, bracht uiteindelijk, na lang wachten de
uitslag.
Yvan
kreeg uit de zaal 688 stemmen. Michelleken 1432.
Na
verrekening met het coëfficiënt kregen we als uitslag : Yvan 1855 punten,
Michelleken 2384 punten.
Michel
werd dus prins verkozen uit het volk, en de aanhang bestormde na de bekendmaking
dan ook vrijwel onmiddellijk het podium.
Prins Michelleken voelde zich na de verkiezing wat ‘bekocht’.
Om
in Aalst de titel van carnavalsprins in de wacht te slepen, moeten er heel wat
inspanningen geleverd worden, zowel op materieel als op financieel vlak.
Misschien
zelfs te veel, wie zal het zeggen. Een prinsen carrière duurt in theorie een gans jaar, maar in de praktijk gaat het eigenlijk over slechts enkele dagen.
De eigenlijke regeerperiode begint immers eigenlijk pas met de overhandiging van de sleutels en stopt al bij de verbranding.
Prins
Michelleken had het zich allemaal wat anders voorgesteld. Scherpe rivaliteit en
verhoudingen tussen verschillende instanties leken voor hem een klimaat te
scheppen waar de lol ver te zoeken is.
Spanningen
tussen Feestcomité en prins, stadsbestuur, prinsencaemere, enzovoort.
Al
deze strubbelingen laten duidelijk hun sporen na en werpen een schaduw op het
vrolijke Aalsterse Carnavalsmasker.
Reeds
van bij de kiezing voelde Michelleken aan dat hij niet echt welkom zou zijn bij
de Prinsencaemere.
Volgens hem heeft hij hen niets in de weg gelegd, maar hij voelde duidelijk dat er geen enkele sympathie van hen uit werd getoond. Ze kwamen er zelfs onverbloemd voor uit dat ze zijn tegenkandidaat, Yvan, wel steunden.
Volgens hem heeft hij hen niets in de weg gelegd, maar hij voelde duidelijk dat er geen enkele sympathie van hen uit werd getoond. Ze kwamen er zelfs onverbloemd voor uit dat ze zijn tegenkandidaat, Yvan, wel steunden.
Hij
kon niet rekenen op sponsors. De 100 000 frank die de kiezing hem gekost heeft,
kwam volledig uit zijn zak … en voor een gewone volksjongen is dat veel, heel
veel geld natuurlijk.
Michel stak het niet onder stoelen of banken. De samenwerking met de stad
beschouwde hij als ‘op een laag pitje’, en hij stelde zelfs de vraag of de stad
sowieso nog geïnteresseerd is in een carnavalsprins.
Advies
van Feestcomité wordt in de wind geslagen.
Maar
ook over het comité zelf had Michel zijn bedenkingen.
Hij
argumenteerde dat er slechts weinigen zijn die van wanten weten, en dat men
naar die mensen zelfs niet luisterde.
Alle
403 posten die hij in zijn prinsenjaar gedaan heeft (openingen, bijwonen van
stoeten, matchen, etentjes, ..) heeft hij allemaal alleen moeten regelen.
Ook
Popoll kon zich in dat jaar niet meer vinden in de werkwijze van de caemere en
zou besluiten om met de gilde te breken en over te stappen naar de ‘garde’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten