Voor alles en nog wat bestaan tegenwoordig lijstjes en
tabellen. Zo ook dus voor het ‘twittergedrag’ van de bezoekers van Aalst.
In Aalst worden 'volgens de meest recente studies' de
meeste tweets blijkbaar verstuurd vanop de Grote Markt. Dat weten we dankzij de
Amerikaanse 'data-artiest' en softwareontwikkelaar Eric Fischer. In totaal
verzamelde hij gedurende 3,5 jaar maar liefst 6,3 miljard tweets. Die werden
vervolgens gefilterd waardoor er nog ongeveer 550 miljoen tweets overbleven,
ideaal voor een 'twitterkaart van de wereld.' De uitgebreide uitleg over de
methodiek vind je op www.mapbox.com/blog/twitter-map-every-tweet.
Grote Markt:
Een tweet versturen van op de Grote Markt blijkt enorm
populair te zijn. Vraag is of het toeristen zijn die een foto van het belfort
op Twitter delen, of scholieren die rustig wat rondtweeten terwijl ze onder de
middag op de rotonde hun boterhammetjes opeten?
Selfies met het stadhuis op de achtergrond ? Of met
‘den Dozje’ ? Of met de ondertussen beroemde grote stenen op het marktplein ?
Als je Aalst bekijkt op de Twitter-kaart, dan bruist
de Grote Markt van tweetactiviteiten.
Station:
De tweede populairste locatie is het station. Mogelijk
tweeten reizigers er over de vertragingen van hun trein. Of om te klagen over
te weinig plaats in de wagon. Of ze zwaaien hun vrienden uit via Twitter als ze
op reis vertrekken. Ook het Statieplein voor het station is een erg populaire
plaats om te tweeten. Ook het station van Erembodegem is voor velen ook een
leuke plaats om een tweet met de wereld te delen. Niet te verwarren met de
'tweet-tweet' van de treinconducteur natuurlijk, want als je dat hoort, is de kans
groot dat je trein weg is …
Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis:
Als we de kaart van Eric Fischer moeten geloven,
sturen patiënten vanop zowat elke afdeling in het ziekenhuis tweets. Ook de
nabijgelegen school en het kruispunt van de Moorselbaan met de Albrechtlaan is
een populaire plek om Twitter te gebruiken.
Algemeen Stedelijk Ziekenhuis:
Patiënten en bezoekers sturen vooral aan de ingang van
het ziekenhuis tweets. Toevallig of niet ook de plek waar patiënten die roken
een rookpauze nemen.
E40:
Er wordt blijkbaar niet gereden over autosnelweg langs
Aalst. Neen, natuurlijk niet. Je staat er heel vaak in de file, en er wordt er
daar dan ook op los ‘getweet’ van in de auto’s. Hopelijk zijn het niet allemaal
chauffeurs die dit doen terwijl ze aan het stuur zitten, maar gaat het vooral
over de passagiers die een en ander wereldkundig willen maken.
Elke drukke autoweg blijkt trouwens een populaire
Twitter-plek te zijn. Ook bij de Genstesteenweg is dat gedrag duidelijk te
zien.
Okapi Aalstar:
Supporters van de Aalsterse basketclub schreeuwen hun
ploeg in het Forum naar de overwinning. Winnen of verliezen beinvloedt hun
twittergedrag echter niet : ze zetten het gevoel van het moment zowieso op het
internet. Of ze delen de tussenstanden met al hun volgers.
Vredeplein:
De dienst Stadsvernieuwing mag terecht fier zijn, want
het heraangelegde Vredeplein trekt blijkbaar volk genoeg om een van de
Twitter-hotspots te worden. Vooral van op de gezellige bankjes van onder de
bomen op het plein worden er tegenwoordig veel tweets verstuurd.
Hogeschool Odisee
(KaHo Sint-Lieven), aan de Kwalestraat: Een saai
moment in de les, of de interessante resultaten van een chemisch experiment,
... De studenten zetten het maar al te graag op Twitter. De hogeschool aan de
Kwalestraat is een van de hotspots.
Pierre Cornelisstadion:
Ook als Eendracht Aalst thuis speelt, genereert dit
Twitter-pieken. Tussenstanden, foto's van juichende spelers of supporters in
extase, een oproep aan het bestuur om werk te maken van een nieuw stadion,
... De Aalstenaars zetten het maar al te
graag op Twitter.
Rozemarijnstraat:
... en bij uitbreiding eigenlijk de hele uitgaansbuurt
in het centrum van de stad. Wie tegenwoordig uitgaat in de Kerkstraat, het
Rozemarijnstraatje en omliggende, laat dat meteen ook graag zien op sociale
media. Op momenten lijkt het er – jammer genoeg – op dat er meer aandacht wordt
besteed aan het twitteren, dan aan de compagnie met wie men op de baan is.
Het steeds bereikbaar 'moeten' zijn, het steeds
'moeten' delen van locaties, statussen, foto's, … is voor de ouderen onder ons
misschien totaal onbegrijpelijk. Eigenlijk mogen wij ons gelukkig prijzen dat
er 'in den tijd' niet alles werd vastgelegd en gedeeld op Facebook, Twitter,
Instagram en dergelijke …
Geen opmerkingen:
Een reactie posten