De
nieuwe slogan van onze stad - ‘Aalst vergeet je nooit’ – werd, samen met een
nieuw logo, officieel voorgesteld op 05/01/2015. Na 14 jaar trouwe dienst
verdwijnt dus het gekende ‘Aalst Denderend’ logo uit het straatbeeld.
- enerzijds
slaat het op onze eigenzinnigheid, creativiteit en spot tijdens carnaval ('jij
vergeet Aalst niet'),
-
anderzijds slaat het op onze gerenommeerde zorgindustrie ('Aalst vergeet jou
niet').
‘Wie
hier komt, vergeet Aalst nooit, maar de stad vergeet ook jou nooit’, zei
burgemeester Christoph D’Haese trots tijdens zijn speech.
Veertien jaar
lang was het vorige stadslogo het gekende gestileerde belforttorentje, en dat
samen met de al even gekende slogan ‘Aalst Denderend’. Het ‘oude’ logo
bestond uit :
• Het (gestileerde) beeld van het belfort;
• De woorden ‘Stad Aalst Denderend’;
• De kleuren wit, geel en rood (kleuren van de stadsvlag).
Dat
bleek echter dringend aan vervanging toe, gezien de stad namelijk met een
vernieuwd en sterker imago naar buiten wil komen. Onder de nieuwe bestuursploeg
heeft de stad al enkele grote veranderingen ondergaan. Nieuwe pleinen en extra
parking geven Aalst een nieuw uitzicht. Toekomstige stadsvernieuwingsprojecten,
zoals de bouw van aantrekkelijke woningen aan de Dender, zetten deze dynamiek
van vooruitgang verder.
“De nieuwe
huisstijl moet de moderne identiteit van een stad in beweging uitstralen",
zegt burgemeester Christoph D'Haese (N-VA). "Het OCMW sluit ook aan bij
deze visie en stapt mee in de nieuwe stijl. We willen de stadscommunicatie
hiermee naar een hoger en professioneler niveau tillen."
Voor
het ontwerp van het nieuwe logo klopte de stad aan bij communicatiebureau De
Blauwe Peer, waar onder andere de Aalstenaar Matthias Phlips werkt. "
Matthias
is ondermeer de geestesvader is van het figuurtje Daniël uit De Standaard.
- “Dat
Gentse communicatiebureau heeft heel wat medewerkers met Aalsterse roots in
dienst, die de eigenheid van Aalst dus perfect aanvoelen. Zo is de grafische
vormgeving van de hand van een volbloed Aalstenaar", zegt de burgervader.
- "Hij
was een van de drijvende krachten bij de zoektocht naar een nieuw logo voor
onze stad".
- "De
stad koos voor een duurzaam en tijdloos logo, krachtig en eenvoudig.
Het
karakter van de Denderstad wordt onderstreept: het rood van de driehoek vormt
een brug over het blauw van de Dender, waardoor linker- en rechteroever met
elkaar verbonden worden.
De
driehoek is bovendien een afgeleide van de letter 'A'. Zoals in Antwerpen, maar
toch anders.
Het is
niet met opzet gedaan, Aalst en Antwerpen beginnen nu eenmaal allebei met de
eerste letter van het alfabet. Het doel is dat op termijn iedereen dit
beeldmerk in één oogopslag linkt aan Aalst."
Het
logo en de baseline zijn vanaf 06/01/2015 dus te zien op alle briefwisseling
van de stad. In een volgende fase worden ook de rest van de 'Denderend
Aalst'-logo's en slogans vervangen door 'Aalst vergeet je nooit'.
Aalst
zou natuurlijk Aalst niet zijn, mocht er ook aan de toewijzing van een nieuw
logo geen relletje verbonden geweest zijn.
In Het
Nieuwsblad van 24/05/2012 vinden we namelijk het volgende :
Aalst heeft er opnieuw een politiek
relletje bij, deze keer met als inzet het nieuwe stadslogo.
Tot gisteren waren de drie
kandidaat-logo's een goed bewaard geheim. De schepenen lieten enkel weten dat
de definitieve keuze voor een nieuw logo pas in 2013 zou gemaakt worden.
Burgemeester Ilse Uyttersprot (CD&V) doorbreekt nu de stilte.
Zij zette gisterochtend de drie
logo's op Facebook en koppelde daar een poll aan. 'Een recente studie leert ons
dat Denderend Aalst een oubollige slagzin is waar weinig Aalstenaars warm voor
lopen. In 2013 kiezen we een nieuw stadslogo. Graag had ik jullie favoriet
gekend. Stemmen kan in deze nieuwsgroep Welk nieuw stadslogo kiest Aalst?',
aldus de burgemeester.
De stadsdienst communicatie is niet
op de hoogte van de poll. Ook de schepen wisten nergens van. De Facebookgroep
die is opgericht kreeg gisteren in enkele uren tijden honderden volgers. De
ontwerpen zijn het werk van het studiebureau BRO.
Gemeenteraadslid Sam Van de Putte
(SP.A) is verbolgen over het lek. 'Ik heb in de gemeenteraadscommissie gevraagd
hoe de procedure om een logo te kiezen verloopt en of daar inwoners bij
betrokken worden. Toen werd er gezegd dat dit eerder uitzonderlijk is. Het is
dus verbazend dat de burgemeester nu zelf zo'n initiatief lanceert
De gemeenteraadsleden kregen de
versies van het stadslogo niet mee naar huis omdat het niet de bedoeling was
dat ze zouden uitlekken.'
Tijdens
de zitting van maandag 15 april 2013 van het college van Burgemeester en
Schepenen stond volgende op de agenda :
V.C.2.
De grafische uitwerking van een nieuwe huisstijl en stadslogo dringt zich
zonder meer op, waarbij veel innovatiever en creatiever mag worden gedacht dan
wat tot op heden werd voorgebracht. De huisstijl en logo-ontwikkeling verdienen
een nieuw elan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten