Nieuws uit Aalst

--------- Profiesjat Prinsj Karel 'Sjalen' Van de Winkel !!! ------- 't Principoilsjte vandaug es da ge ni te veil complementen mokt en genietj van 't leiven ! - - - - - - - Covid-19 : Blijf aub toch voorzichtig en denk aan uw medemens !! - - - - - - - Deel enkel berichten van officiële bronnen om fake news te vermijden !!! - - - - - - - -

woensdag 24 april 2019

Aalst vergeet je nooit : logo en slogan


De nieuwe slogan van onze stad - ‘Aalst vergeet je nooit’ – werd, samen met een nieuw logo, officieel voorgesteld op 05/01/2015. Na 14 jaar trouwe dienst verdwijnt dus het gekende ‘Aalst Denderend’ logo uit het straatbeeld.


‘De slagzin heeft eigenlijk een dubbele betekenis: 

- enerzijds slaat het op onze eigenzinnigheid, creativiteit en spot tijdens carnaval ('jij vergeet Aalst niet'),

- anderzijds slaat het op onze gerenommeerde zorgindustrie ('Aalst vergeet jou niet').

‘Wie hier komt, vergeet Aalst nooit, maar de stad vergeet ook jou nooit’, zei burgemeester Christoph D’Haese trots tijdens zijn speech. 

Veertien jaar lang was het vorige stadslogo het gekende gestileerde belforttorentje, en dat samen met de al even gekende slogan ‘Aalst Denderend’.  Het ‘oude’ logo bestond uit :



• Het (gestileerde) beeld van het belfort;
• De woorden ‘Stad Aalst Denderend’;
• De kleuren wit, geel en rood (kleuren van de stadsvlag).

Dat bleek echter dringend aan vervanging toe, gezien de stad namelijk met een vernieuwd en sterker imago naar buiten wil komen. Onder de nieuwe bestuursploeg heeft de stad al enkele grote veranderingen ondergaan. Nieuwe pleinen en extra parking geven Aalst een nieuw uitzicht. Toekomstige stadsvernieuwingsprojecten, zoals de bouw van aantrekkelijke woningen aan de Dender, zetten deze dynamiek van vooruitgang verder. 

“De nieuwe huisstijl moet de moderne identiteit van een stad in beweging uitstralen", zegt burgemeester Christoph D'Haese (N-VA). "Het OCMW sluit ook aan bij deze visie en stapt mee in de nieuwe stijl. We willen de stadscommunicatie hiermee naar een hoger en professioneler niveau tillen."

Voor het ontwerp van het nieuwe logo klopte de stad aan bij communicatiebureau De Blauwe Peer, waar onder andere de Aalstenaar Matthias Phlips werkt. "

Matthias is ondermeer de geestesvader is van het figuurtje Daniël uit De Standaard.

- “Dat Gentse communicatiebureau heeft heel wat medewerkers met Aalsterse roots in dienst, die de eigenheid van Aalst dus perfect aanvoelen. Zo is de grafische vormgeving van de hand van een volbloed Aalstenaar", zegt de burgervader.

- "Hij was een van de drijvende krachten bij de zoektocht naar een nieuw logo voor onze stad".

- "De stad koos voor een duurzaam en tijdloos logo, krachtig en eenvoudig.

Het karakter van de Denderstad wordt onderstreept: het rood van de driehoek vormt een brug over het blauw van de Dender, waardoor linker- en rechteroever met elkaar verbonden worden.

De driehoek is bovendien een afgeleide van de letter 'A'. Zoals in Antwerpen, maar toch anders.

Het is niet met opzet gedaan, Aalst en Antwerpen beginnen nu eenmaal allebei met de eerste letter van het alfabet. Het doel is dat op termijn iedereen dit beeldmerk in één oogopslag linkt aan Aalst."

Het logo en de baseline zijn vanaf 06/01/2015 dus te zien op alle briefwisseling van de stad. In een volgende fase worden ook de rest van de 'Denderend Aalst'-logo's en slogans vervangen door 'Aalst vergeet je nooit'.

Aalst zou natuurlijk Aalst niet zijn, mocht er ook aan de toewijzing van een nieuw logo geen relletje verbonden geweest zijn.

In Het Nieuwsblad van 24/05/2012 vinden we namelijk het volgende :

Aalst heeft er opnieuw een politiek relletje bij, deze keer met als inzet het nieuwe stadslogo.

Tot gisteren waren de drie kandidaat-logo's een goed bewaard geheim. De schepenen lieten enkel weten dat de definitieve keuze voor een nieuw logo pas in 2013 zou gemaakt worden. Burgemeester Ilse Uyttersprot (CD&V) doorbreekt nu de stilte.

Zij zette gisterochtend de drie logo's op Facebook en koppelde daar een poll aan. 'Een recente studie leert ons dat Denderend Aalst een oubollige slagzin is waar weinig Aalstenaars warm voor lopen. In 2013 kiezen we een nieuw stadslogo. Graag had ik jullie favoriet gekend. Stemmen kan in deze nieuwsgroep Welk nieuw stadslogo kiest Aalst?', aldus de burgemeester.

De stadsdienst communicatie is niet op de hoogte van de poll. Ook de schepen wisten nergens van. De Facebookgroep die is opgericht kreeg gisteren in enkele uren tijden honderden volgers. De ontwerpen zijn het werk van het studiebureau BRO.

Gemeenteraadslid Sam Van de Putte (SP.A) is verbolgen over het lek. 'Ik heb in de gemeenteraadscommissie gevraagd hoe de procedure om een logo te kiezen verloopt en of daar inwoners bij betrokken worden. Toen werd er gezegd dat dit eerder uitzonderlijk is. Het is dus verbazend dat de burgemeester nu zelf zo'n initiatief lanceert

De gemeenteraadsleden kregen de versies van het stadslogo niet mee naar huis omdat het niet de bedoeling was dat ze zouden uitlekken.'

Tijdens de zitting van maandag 15 april 2013 van het college van Burgemeester en Schepenen stond volgende op de agenda :

V.C.2. De grafische uitwerking van een nieuwe huisstijl en stadslogo dringt zich zonder meer op, waarbij veel innovatiever en creatiever mag worden gedacht dan wat tot op heden werd voorgebracht. De huisstijl en logo-ontwikkeling verdienen een nieuw elan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten