woensdag 24 april 2019

Tweet, ... tweet ...



Voor alles en nog wat bestaan tegenwoordig lijstjes en tabellen. Zo ook dus voor het ‘twittergedrag’ van de bezoekers van Aalst.



In Aalst worden 'volgens de meest recente studies' de meeste tweets blijkbaar verstuurd vanop de Grote Markt. Dat weten we dankzij de Amerikaanse 'data-artiest' en softwareontwikkelaar Eric Fischer. In totaal verzamelde hij gedurende 3,5 jaar maar liefst 6,3 miljard tweets. Die werden vervolgens gefilterd waardoor er nog ongeveer 550 miljoen tweets overbleven, ideaal voor een 'twitterkaart van de wereld.' De uitgebreide uitleg over de methodiek vind je op www.mapbox.com/blog/twitter-map-every-tweet.



Grote Markt:



Een tweet versturen van op de Grote Markt blijkt enorm populair te zijn. Vraag is of het toeristen zijn die een foto van het belfort op Twitter delen, of scholieren die rustig wat rondtweeten terwijl ze onder de middag op de rotonde hun boterhammetjes opeten?



Selfies met het stadhuis op de achtergrond ? Of met ‘den Dozje’ ? Of met de ondertussen beroemde grote stenen op het marktplein ?



Als je Aalst bekijkt op de Twitter-kaart, dan bruist de Grote Markt van tweetactiviteiten.



Station:



De tweede populairste locatie is het station. Mogelijk tweeten reizigers er over de vertragingen van hun trein. Of om te klagen over te weinig plaats in de wagon. Of ze zwaaien hun vrienden uit via Twitter als ze op reis vertrekken. Ook het Statieplein voor het station is een erg populaire plaats om te tweeten. Ook het station van Erembodegem is voor velen ook een leuke plaats om een tweet met de wereld te delen. Niet te verwarren met de 'tweet-tweet' van de treinconducteur natuurlijk, want als je dat hoort, is de kans groot dat je trein weg is …



Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis:



Als we de kaart van Eric Fischer moeten geloven, sturen patiënten vanop zowat elke afdeling in het ziekenhuis tweets. Ook de nabijgelegen school en het kruispunt van de Moorselbaan met de Albrechtlaan is een populaire plek om Twitter te gebruiken.



Algemeen Stedelijk Ziekenhuis:



Patiënten en bezoekers sturen vooral aan de ingang van het ziekenhuis tweets. Toevallig of niet ook de plek waar patiënten die roken een rookpauze nemen.



E40:



Er wordt blijkbaar niet gereden over autosnelweg langs Aalst. Neen, natuurlijk niet. Je staat er heel vaak in de file, en er wordt er daar dan ook op los ‘getweet’ van in de auto’s. Hopelijk zijn het niet allemaal chauffeurs die dit doen terwijl ze aan het stuur zitten, maar gaat het vooral over de passagiers die een en ander wereldkundig willen maken.



Elke drukke autoweg blijkt trouwens een populaire Twitter-plek te zijn. Ook bij de Genstesteenweg is dat gedrag duidelijk te zien.



Okapi Aalstar:



Supporters van de Aalsterse basketclub schreeuwen hun ploeg in het Forum naar de overwinning. Winnen of verliezen beinvloedt hun twittergedrag echter niet : ze zetten het gevoel van het moment zowieso op het internet. Of ze delen de tussenstanden met al hun volgers.



Vredeplein:



De dienst Stadsvernieuwing mag terecht fier zijn, want het heraangelegde Vredeplein trekt blijkbaar volk genoeg om een van de Twitter-hotspots te worden. Vooral van op de gezellige bankjes van onder de bomen op het plein worden er tegenwoordig veel tweets verstuurd.



Hogeschool Odisee



(KaHo Sint-Lieven), aan de Kwalestraat: Een saai moment in de les, of de interessante resultaten van een chemisch experiment, ... De studenten zetten het maar al te graag op Twitter. De hogeschool aan de Kwalestraat is een van de hotspots.



Pierre Cornelisstadion:



Ook als Eendracht Aalst thuis speelt, genereert dit Twitter-pieken. Tussenstanden, foto's van juichende spelers of supporters in extase, een oproep aan het bestuur om werk te maken van een nieuw stadion, ...  De Aalstenaars zetten het maar al te graag op Twitter.



Rozemarijnstraat:



... en bij uitbreiding eigenlijk de hele uitgaansbuurt in het centrum van de stad. Wie tegenwoordig uitgaat in de Kerkstraat, het Rozemarijnstraatje en omliggende, laat dat meteen ook graag zien op sociale media. Op momenten lijkt het er – jammer genoeg – op dat er meer aandacht wordt besteed aan het twitteren, dan aan de compagnie met wie men op de baan is.



Het steeds bereikbaar 'moeten' zijn, het steeds 'moeten' delen van locaties, statussen, foto's, … is voor de ouderen onder ons misschien totaal onbegrijpelijk. Eigenlijk mogen wij ons gelukkig prijzen dat er 'in den tijd' niet alles werd vastgelegd en gedeeld op Facebook, Twitter, Instagram en dergelijke …


Deze post mag U natuurlijk ook delen via Facebook, Twitter en/of andere kanalen … Het knopje daarvoor vindt U  onder dit artikeltje … 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten