Nieuws uit Aalst

--------- Profiesjat Prinsj Karel 'Sjalen' Van de Winkel !!! ------- 't Principoilsjte vandaug es da ge ni te veil complementen mokt en genietj van 't leiven ! - - - - - - - Covid-19 : Blijf aub toch voorzichtig en denk aan uw medemens !! - - - - - - - Deel enkel berichten van officiële bronnen om fake news te vermijden !!! - - - - - - - -

dinsdag 20 oktober 2020

SAGEN, LEGENDES, VOLKSVERHALEN

We weten ondertussen al dat Aalst, net als zovele andere steden, heel rijk is aan sages, legendes en volksverhalen.

In Aalst kennen we natuurlijk ook enkele van deze 'sterke' verhalen ...
Wie onmiddellijk alle verhalen wil lezen, kan HIER klikken ... Alle artikels over dit onderwerp komen dan netjes onder mekaar te staan.  
Wie één of meerdere verhalen wil lezen : klik op de links hieronder om de hele geschiedenis te weten te komen ...

Alf


De term ‘sage is afgeleid van het Duits ‘was gesagt wird’ en slaat derhalve op een verhaalgenre dat vooral mondeling wordt verspreid.
Traditionele sagen zijn ernstige verhalen die berusten op een historische kern, die wordt aangevuld met elementen uit het volksgeloof.
Bedreigd door de confrontatie van het ‘jenseits’ met het ‘diesseits’ tracht de mens allerlei fenomenen uit zijn omgeving te duiden aan de hand van bovennatuurlijke verklaringen.
Meestal loopt deze confrontatie slecht af, waardoor de ondertoon van het verhaal tragisch en pessimistisch is en de toehoorder met een onbehaaglijk gevoel achterblijft.
 
-> Etiologische sagen
 
trachten steeds de herkomst van een gebeurtenis, een gebruik, een landschapskenmerk, een plaats- of streeknaam of een natuurverschijnsel te verklaren. Zij willen een duidelijk antwoord geven op de vraag: 'Hoe komt het dat?' 
Deze sagen worden ook wel oorsprongssagen genoemd. Hoe komt het bijvoorbeeld dat februari maar 28 dagen heeft? Hoe komt het dat varkens truffels kunnen opsporen? ...
 
-> Historische sagen
 
zijn verbonden aan bepaalde bestaande gebouwen (zoals kastelen en kerken), historische gebeurtenissen (bepaalde overstromingen en oorlogen) en historische personen (vorsten, rovers etc.)
In Aalst kennen we natuurlijk het voorbeeld van het Ros Beiaard, ...
 
-> Geloofssagen
 
verwijzen sterk naar magische elementen in de religieuze volkscultuur. In het verleden werden deze wel onderverdeeld in 'demonensagen', 'toversagen' en 'duivelssagen'.
 
    Demonensagen met :
 
        - Watergeesten 
(zie ook plaaggeesten)
 
        - Aardgeesten 
(dwergen, kabouters, alvermannen, ... Deze kleine wezentjes komen ’s nachts het werk van de            mensen doen in ruil voor een boterham, een kom pap of iets anders.  Mensvriendelijke                            huisgeesten? Niet altijd, want wie de dwergen bedriegt of bespiedt, wordt gestraft...) ,
 
        - Vuurgeesten 
(dwaallichtjes, vuurmannen, vuurbollen,...   Kindjes die ongedoopt zijn gestorven, komen spoken in de gedaante van een dwaallichtje.  Je mag zo’n dwaallichtje dopen, maar alleen volgens welbepaalde regels...   Ook de vuurman treedt meedogenloos op tegenover mensen die met hem spotten...),
 
        - Luchtgeesten 
(teruggekeerde doden, witte juffrouwen, de wilde jacht, spookdieren, ...

Op winteravonden komen de geesten van de overledenen tevoorschijn; de nacht is immers voor de doden en de dag voor de levenden...

Nachtelijke wandelaars komen op hun pad een witte juffrouw tegen, die zwijgend met hen meegaat, om dan spoorloos te verdwijnen...)

         - Plaaggeesten 
   (Kludde, Lange Wapper, de maar, de kettinghond,...

’s Nachts badend in het zweet wakker worden, niet kunnen ademen, roepen zonder geluid; zo houdt de maar haar slachtoffer in haar greep...
Late wandelaars horen gerammel van kettingen en worden even later besprongen door een zwaar wezen dat zich laat dragen...). Kludde is trouwens ook een voorbeeld van een watergeest, die opdoemt uit moerassen.

        - Weerwolven (toveren of plagen met een halsband, dierenhuid, ...

Vertrouw nooit knechten die in enkele seconden klaar zijn met hun werk.  In een boomstronk bewaren zij een lederen band waardoor zij ’s nachts veranderen in een weerwolf die de mensen bespringt...
Een meisje kan maar beter maken dat ze wegkomt wanneer ze van haar vrijer een rode zakdoek krijgt om zich te beschermen tegen gevaarlijke honden)
 
    Toversagen : Deze gaan over mensen met magische krachten, zoals
 
        - Heksen 
(zwarte katten, bezemstelen, luizen, betoverde appels, behekste boerderijen,...
Heksen verschijnen in allerlei gedaanten om de mensen te bespioneren of ziek te maken.  Als je een heks wil volgen op een bezemsteel, let dan goed op wat je precies zegt... Heksen herkennen is niet moeilijk; kruis haar voetspoor, strooi zout in de pap, verwond een heksendier...),
 
        - tovenaars 
(mensen doen verdwalen, de schoppenboer uit het kaartspel schnaps laten halen, de boer verlossen van een rattenplaag, ...
Niets is onmogelijk voor de tovenaar, zo lijkt het wel.  Gesloten deuren worden geopend door er een pet tegenaan te gooien, witte katten verschijnen om een late wandelaar de weg te versperren.  Wanneer de kar te zwaar is voor het paard, zal de tovenaar de klus wel klaren... )
 
        - weerwolven 
(duivelspact, duivelsschuur, de bedrogen duivel, bokkenpoten, zwarte honden, ...
Met een zwarte hen in de hand kan men op een kruispunt zijn ziel aan de duivel verkopen.  Duiveltjes bouwen in één nacht een nieuwe schuur voor de boer, tot de boerin de haan doet kraaien...
Drie mannen willen een kaartspel spelen, al was het met de duivel! Tot de bokkenpoten onder de tafel verschijnen...)
 
        - nachtmerries (niet de droom, maar de plagende geest).
 
Eigen aan deze sagen zijn ook toverboeken met magische formules, heksenkringen enzovoort.
 
    Duivelssagen : Hier treedt Satan op, die regelmatig een pact met de mensen sluit en het op hun zondige zielen heeft voorzien. Satan is hier steeds in zijn ware gedaante beschreven : den duivel dus.
 
Sagen dienen dikwijls om een zeker gevaar in de spotlight te zetten.

De tenen van de kinderen zouden worden afgereden door de bloedkoesj als ze geen klompen aan zouden doen (gevaar voor kwetsuren en infecties), kinderen zouden worden meegelokt door Loekenbeer als ze te dicht bij de beerputten zouden spelen (verdrinkingsgevaar), …
En dronkenschap zou er dan wel eens voor kunnen zorgen dat je Kleddemevel in je nek kreeg …

Goden spelen doorgaans geen belangrijke rol in sagen, in tegenstelling tot wat bij mythen wel het geval is. Ook vormen sagen geen onderdeel van het leven van heiligen, zoals bij legenden. Vaak worden sagen dan ook onterecht legenden genoemd

Sagen hebben veelvuldig een pessimistische toonzetting, in tegenstelling tot de sprookjes, die vaak een happy ending hebben.

Sagen werden in de Middeleeuwen ook vaak verwerkt in volksliederen, die onder meer door de troubadours werden overgeleverd.

Naast de sagen bestaan er ook nog legenden en volksverhalen
 
Een legende (afgeleid van het Latijnse legenda, een gerundivum met de betekenis : wat gelezen moet worden) is oorspronkelijk een alternatieve levensbeschrijving van een heilige met toegevoegde fictieve elementen, waarin aan de betreffende persoon allerlei wonderen toegedicht worden
 
Als genre behoort een legende tot het volksverhaal.
 
Onder legende verstaat men tegenwoordig dan ook een traditioneel christelijk (met name katholiek) volksverhaal, waarin een centrale rol is weggelegd voor een heilige of een heilig voorwerp.
De verhalen kunnen bijvoorbeeld gaan over Bonifatius, Sint Nicolaas en daarnaast over een hostie die niet verbrand kan worden, een bron die geneeskrachtig water verschaft, of een heiligenbeeld dat steeds op een bepaalde locatie terugkeert. Ook de hedendaagse wonderlijke verhalen over (bloed) huilende Mariabeelden of over bijbels die onbrandbaar blijken, behoren tot de legenden
 
Het gaat hier dus eigenlijk over allerlei soorten verhalen die als waar gebeurd doorverteld worden, hoewel ze historisch of wetenschappelijk helemaal niet te bewijzen zijn. De legende wordt dan algemeen begrepen als een oud volksverhaal.
Voorbeelden hiervan zijn de urban legends over het bestaan van het Monster van Loch Ness en de Verschrikkelijke Sneeuwman of dichter bij ons het ontstaan van het kapelleken aan de Werf, ….

Het gaat hier om de opvolger van de sage.


Bronnen :
 
Vlaamse volksverhalenbank
en de bronnen vermeld bij de verschillende artikels in 'sagen, legendes en volksverhalen'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten