Het bestuur had zich kosten noch moeite gespaard om de eerste koersen zo aantrekkelijk mogelijk te maken en de wielersport in Aalst en omstreken even populair te laten worden als bijvoorbeeld in West-Vlaanderen en Frankrijk.
Deze velodroom was gelegen
aan de Gentse Steenweg ter hoogte van de Welvaartstraat, tussen de huidige
Korte Lindenstraat en de Volksverheffingstraat, en stond
dus evenwijdig met de huidige Gentsesteenweg.
De talud langs de steenweg (waar het kaarthuisje staat), geeft trouwens nog steeds de helling van de
velodroom weer.
Het programma van de
koersen zag er groots en gevarieerd uit. Naast koersen voor beginnelingen en
onafhankelijken was er een achtervolgingskoers voor renners van Aalst en
omstreken.
Maar liefst 55 renners
schreven zich in. Voor een tribuneplaats betaalde men 2 frank, voor een plaats
op de helling 1 frank en de volksplaatsen gingen voor een 0,5 frank van de
hand.
Op de meeting van 8 mei 1911 werd veel aandacht
geschonken aan de komst van ‘de neger’ Spain, winnaar in Genève en in heel
Europa bekend. Hij werd door onze Flandriens echter volledig in de vernieling
gereden en werd na een paar ronden reeds gedubbeld. De rest van de wedstrijd
werd hij door het publiek uitgejouwd.
Dat de bestuurders er alles aan deden om de
velodroom zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen, blijkt uit het feit dat
zij er in slaagden om de openingsrit van de Ronde van België (op 21 mei 1911)
te laten aankomen in de Aalsterse velodroom.
Bij het uitbreken van de
Eerste Wereldoorlog hadden de meeste mensen natuurlijk andere kopzorgen en
vielen de baanactiviteiten stil. Wanneer het in de winter van 1915-‘16 dan ook
nog eens extra koud werd, startte de afbraak van onze velodroom omdat het hout
beter nuttig kon gebruikt worden. Het hout werd per kilogram verkocht en
opgestookt.
En dus was onze velodroom,
waar vele bekende renners kwamen koersen, slechts een kort leven beschoren, en
verdween hij volledig.
De technische gegevens van
de velodroom : 250 meter lang / uit hout / 4,5 meter hoge bochten
Ook blijkt er zelfs een kleine ‘wintervelodroom’ te
hebben bestaan in Aalst, namelijk in het gebouw ‘Boerenbond’ op de Grote Markt.
Het fenomeen bestond reeds
voor WOI. De wintervelodroom was een houten constructie met licht verhoogde
bochten. De totale lengte was vaak niet eens 50 meter. Er werden op die korte
binnenpistes kleine kampen gehouden tussen 2 of 3 renners. Eigenlijk was het
meer acrobatie dan koers. De renners reden soms ook tegen rolschaatsers, die
vaak in hetzelfde avondvullend programma ook nog eens optraden tegen elkaar.
Vergelijk het een beetje
met koers op rollen, wat in de periode na WO I erg in trek kwam. Men nodige op
de mini-pistes vaak in hoofdzaak streekrenners uit om hun rondjes te rijden, en
vooral ook om de kassa’s te doen rinkelen.
Bronnen :
- ethesis.net/wielerbaan/wielerbaan_inhoud.htm
- Aalst Historiek
(aalstwaarisdetijd.forumup.be)
- De Erfgoedkrant September
2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten