De Belgische snijbloementeelt bevond zich toen in een diepe crisis en de oprichters stonden dan ook voor een zeer moeilijke opdracht.
De bedoeling was om een veiling op te richten die zou beantwoorden aan de toen geldende verkoop vereisten. De veiling zou instaan voor de verkoop van de door de aangesloten leden geproduceerde producten. Op die manier zou naar buitenlands, meer bepaald Nederlands voorbeeld, in het centrum van het oudste Belgische productiegebied eveneens een afzetorganisme gevestigd zijn.
Het was op initiatief van ex-minister Ludovic Moyersoen en door stimulatie van het Actiecomité voor Economische Expansie dat de bloemenveiling ontstond.
De werken namen een aanvang in 1959 met Antoine Blanckaert als architect.
De veiling startte definitief op 16 april 1961, de verkoop op 17 april..
Er werd met de stad een huurcontract afgesloten voor 28 jaar. Zowat 200 kwekers kwamen er hun waren aanbieden.
Een aantal kopers hield het toen nog een tijdje in Brussel, maar de Flora in Aalst kende toch een aanzienlijke groei. In 1969 was een eerste uitbreiding reeds noodzakelijk om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen.
De activiteiten in de veiling deden het bloemenarsenaal in de regio enorm toenemen. In de zeventiger jaren echter kwam het begrip ‘BTW’ roet in het eten gooien.
België zou vanaf dan immers een tarief van 19 % toepassen, daar waar elders 5 %
gehanteerd werd. Ook de toen zeer dure stookolieprijzen deed natuurlijk geen
goed aan de zaak.
Men moest dus zwaar beginnen investeren. Dankzij de investeringen die gedurende 25 jaar gedaan werden, was de veiling Flora in 1986 ontegensprekelijk de modernste en de meest vooruitstrevende veiling in België, iets wat dus op amper 1 dag volledig teniet werd gedaan.
De volgende belangrijke investeringen werden gedaan tijdens het 25-jarig bestaan van de bloemenveiling:
1975-1978: De bedrijfsruimte werd uitgebreid met maar liefst 50%
1979: De eerste computer werd in gebruik genomen
1980: Nieuwe elektronische klokken werden aangeschaft. Deze lieten een grotere verkoopsnelheid toe, en konden tevens meer informatie bieden aan de klant.
1982: de vennootschap werd eigenaar van de gebouwen en terreinen (die voorheen stadseigendom waren) en Flora werd de meest eigentijdse bloemenveiling van het land.
1983: de gebouwen werden geïsoleerd, en een nieuwere, krachtigere computer breide het bestaande computersysteem uit.
1984: een nieuwe koelcel werd gebouwd (ca. 120 m²) met een capaciteit van ongeveer 70 stapelwagens en een volume bloemen dat overeenstemde met 20 ton.
1985-1986: aanschaf van 500 aluminium rolcontainers. In deze periode werd ook het intern transportsysteem gemoderniseerd en werd de capaciteit van de klokken opgevoerd. Zij moesten een grotere beweeglijkheid en een betere benutting van de beschikbare vloeroppervlakte toelaten en leiden tot een vlottere verkoop en snellere verhandeling van de producten en tevens de mogelijkheid beiden binnen de bestaande en beschikbare ruimte een grotere hoeveelheid bloemen te kunnen verwerken.
Op 2 mei 1987 gebeurde dan, wat heel veel Aalstenaars nog steeds op hun netvlies zien. De bloemenveiling ‘Flora’ brandt volledig uit.
Uitgerekend op de topdag brandde de bloemenveiling, ondertussen de meest moderne van Europa
trouwens, volledig uit. Enkel een paar muren evenwijdig met de Albrechtlaan en
de smeedijzeren letter ‘Flora’ bleven over. .
Een ramp voor de Coöperatieve Maatschappij met 400 coöperanten, en dit exact één week voor moederkesdag, dé topweek voor bloemisten.
De schade werd door schepen De Maght geschat op zowat 200 miljoen Belgische frank.
Daarvan behoorde zeker al 90 miljoen tot de onmiddellijke schade, en tien miljoen werd geraamd voor de nog ongekende schade. Ramingen voor nieuwe behuizingen enzovoort, maken dat de som al gauw zou oplopen tot het voorgenoemde bedrag.
‘De veiling moet in elk geval in Aalst kunnen blijven’ opperde de waarnemend burgemeester.
Het vuur ontstond hoogstwaarschijnlijk in een verbrandingsoven voor papier en karton.
Het waren de brandweerkorpsen van Aalst, Erembodegem en Moorsel, die ook nog werden bijgestaan door de Civiele Bescherming van Liedekerke, die voor een ogenschijnlijk onmogelijke taak stonden om het vuur te blussen. Maar liefst 120 brandweerlui zouden het vuur gaan bestrijden.
De lokale politie werd bijgestaan door de nationale reserve van de rijkswacht uit Gent en Turnhout.
Aan de brand zelf was eigenlijk niets te doen.
De brandhaard werd versterkt door roofing en isolatiemateriaal en de muren begaven het één na één.
Men zette vooral in op het behoeden van de huizen in de aanpalende Appelstraat.
Op bepaalde momenten, wanneer het écht té heet werd,
moesten de brandweerlui trouwens hun lansen achterlaten in de brand, en ijlings
terugtrekken.
Een ramp voor de Coöperatieve Maatschappij met 400 coöperanten, en dit exact één week voor moederkesdag, dé topweek voor bloemisten.
De schade werd door schepen De Maght geschat op zowat 200 miljoen Belgische frank.
Daarvan behoorde zeker al 90 miljoen tot de onmiddellijke schade, en tien miljoen werd geraamd voor de nog ongekende schade. Ramingen voor nieuwe behuizingen enzovoort, maken dat de som al gauw zou oplopen tot het voorgenoemde bedrag.
‘De veiling moet in elk geval in Aalst kunnen blijven’ opperde de waarnemend burgemeester.
Het vuur ontstond hoogstwaarschijnlijk in een verbrandingsoven voor papier en karton.
Het waren de brandweerkorpsen van Aalst, Erembodegem en Moorsel, die ook nog werden bijgestaan door de Civiele Bescherming van Liedekerke, die voor een ogenschijnlijk onmogelijke taak stonden om het vuur te blussen. Maar liefst 120 brandweerlui zouden het vuur gaan bestrijden.
De lokale politie werd bijgestaan door de nationale reserve van de rijkswacht uit Gent en Turnhout.
De brandhaard werd versterkt door roofing en isolatiemateriaal en de muren begaven het één na één.
Men zette vooral in op het behoeden van de huizen in de aanpalende Appelstraat.
Garagepoorten werden vervormd alsof het niets was, en overal in de buurt sprongen ramen kapot door de hitte. Ik herinner me zelf nog heel goed die alles verschroeiende hitte. Samen met mijn vader was ik één van de vele getuigen van de brand, die in alle hevigheid aan het woeden was, en die hitte is inderdaad iets wat me altijd is bijgebleven. Ook het geluid van de barstende ruiten en deuren van de huizen in de buurt zal voor altijd op mijn trommelvliezen aanwezig blijven.
Ook voor de OLV kerk van Mijlbeek zag het er op een bepaald ogenblik niet echt goed uit. Daar vond op dat ogenblik juist een begrafenisplechtigheid plaats van een 90-jarige vrouw en de bij haar inwonende dochter, die samen begraven zouden worden. Heel wat kerkgangers hadden hun wagen geparkeerd aan de Florahallen, waardoor het ineens alle hens aan dek geblazen was om de voertuigen te helpen verzetten. Buurtbewoners en hulpdiensten hielpen zoveel ze konden, maar konden niet verhinderen dat er van de vele wagens die er stonden, toch zes (eigenlijk 'maar' zes) volledig uit zouden branden.
Normaal gezien werd er op zaterdag niet gewerkt in de veiling, maar omwille van de topdag waren toch 38 personeelsleden aan het werk. Zij konden zich allemaal in veiligheid brengen, waardoor er - gelukkig maar - geen slachtoffers vielen.
De 15000 m2 grote hal werd in een minimum van tijd volledig herleid tot een reusachtige puinhoop.
Na de brand werd uitgeweken naar ‘Produco’ in Wetteren, maar het zou niet de bedoeling zijn om de bloemenveiling daar te houden. Het stadsbestuur sprong onmiddellijk op de kar om de veiling terug naar Aalst te kunnen brengen.
Amper een jaar later, in juli 1988 werd de bloemenveiling reeds heropend. Wat velen niet voor mogelijk hadden gehouden, gebeurde dan toch. Enkele maanden na de brand waren de sporen ervan volledig verdwenen en werd er terug geveild in Aalst. Een gelukkige burgemeester De Kerpel vernoemde het feit dat dit een belangrijke stap was voor de tewerkstelling in de streek. De streek van Aalst is een ideale ligging voor een veiling, omdat deze gekend is omwille van de snijbloementeelt.
In 1991, de 30ste verjaardag van Flora, volgt het grootste bloemenbal dat ooit werd gehouden in België.
Op 4 februari 2004 verscheen in de pers dat de bloemenveiling die week in vereffening ging. Dertig werknemers, arbeiders en bedienden, verloren daardoor hun job. De veiling kreeg al belangrijke problemen in 2001 toen enkele grote klanten naar Brussel afweken voor de 'business'. De onderhandelingen omtrent een kapitaalinjectie of een samenwerking met andere veilingen was afgesprongen en de Israëlische aandeelhouders beslisten om de Flora op te geven.
De bloemenhal kreeg echter een nieuw leven.
Toen de Flora Bloemenveiling de
deuren sloot en de gebouwen verkocht werden ging organisator 'Lavera Events' met de nieuwe eigenaars
een tijdelijke overeenkomst aan om de Flora-hallen als evenementenhal te kunnen
uitbaten. Alle indoor evenementen zouden dus door in een zaal doorgaan, en dit onder eigen beheer.
Voor een vlotte werking tijdens de openingsuren van een
evenement laat het Lavera-team zich meestal versterken door lokale verenigingen
en/of vzw's.
De organisator is reeds jaren actief in de
wereld van evenementen en de organisatie ervan.
Het bedrijf Lavera NV werd in 2002 opgericht en richtte
zich aanvankelijk op een doelpubliek uit Aalst en omstreken. Met de komst van
nieuwe en snelle manieren om publiciteit te maken zoals bijvoorbeeld via de
sociale netwerken bereikt de organisatie een veel wijder publiek in heel
België en zelfs tot ver in de buurlanden.
Dit Aalsters bedrijf specialiseerde zich in het organiseren van muzikale evenementen voor jong en oud en lokte
daarbij nationale en zelfs internationale supersterren naar onze stad.
Denk maar aan de jaarlijkse openluchtconcerten van “Belfortrock” op de Grote
Markt en ook de indoor edities van het "Autosalon Aalst", het
"Bouwsalon Aalst" en de "Jaarbeurs Aalst".
Diezelfde organisatie is trouwens ook verantwoordelijk voor onder andere de
jaarlijkse “TV Oost Schlager Parade” ...
Voor de
jongeren was er dan weer “De Langste Nacht”, de oudejaarsparty van Vlaanderen, die na een steeds groter wordend succes diende uit te wijken naar andere (grotere) oorden.
Ook het kerstdorp dat met de eindejaarsdagen de Grote Markt siert en de “Aalst
On Ice” ijspiste zijn een product van Lavera Events.
De Aalstenaars smeken het stadsbestuur al vele jaren om
een nieuwe evenementenhal. Met de afbraak van de Keizershallen verdween immers
de enige locatie in de regio die geschikt was om beurzen, feesten en party’s
van groter formaat te kunnen organiseren. De Flora was dus een goed alternatief, hoewel de zaal, vooral voor de prinsenverkiezingen, ook al snel te klein bleek te zijn.
In 2004 vond in de zaal trouwens het topevenement 'Foute Party' van Q Music plaats. Het was toen de derde editie van dit evenement, en Aalst mocht dus de eer krijgen dit jubileum te vieren in 'hun stee'.
Meer dan 3000 mensen waren aanwezig, en dat was zeker een maximum voor de zaal. Er was een ondraaglijke hitte, en zelfs het openzetten van alle poorten hielp maar heel weinig. Voor de volgende editie van dit evenement werd uitgeweken naar de Oktoberhallen in Wieze. Sedertdien waren Flanders Expo (Gent) en Ethias Arena (Genk) het decor van dit alsmaar groter wordende spektakel.
In 2008 verscheen het bericht in de pers dat Belfortrock 2009 zou geschrapt worden, en dit wegens een tegenvallende ticketverkoop. Lavera events besloot dan maar om een ander feestje te bouwen, en zocht toenadering tot radiozender Q Music, dat de zaal dus al kende van de 'Foute Party'.
'De beste fuif van Vlaanderen' zou op 30 oktober 2009 dus zijn onderkomen vinden in de ondertussen veelbesproken Florahallen.
Ondertussen werd Jurgen Cooman, in de vroegste prinsenkiezing ooit trouwens, verkozen tot prins carnaval 2009. De verkiezing ging, dus na enige twijfel, toch door in de Flora, en Jurgen zong zijn liedje 'de Florablommekei', dat ondertussen een échte karnavalsklassieker is geworden. Onderaan dit artikel kunnen jullie trouwens meegenieten van deze hit.
De fuif van Q Music zou trouwens één van de laatste evenementen worden die in de Florahallen zou georganiseerd worden, dat werd althans toen luidop geopperd.
In 2008 verscheen het bericht in de pers dat Belfortrock 2009 zou geschrapt worden, en dit wegens een tegenvallende ticketverkoop. Lavera events besloot dan maar om een ander feestje te bouwen, en zocht toenadering tot radiozender Q Music, dat de zaal dus al kende van de 'Foute Party'.
'De beste fuif van Vlaanderen' zou op 30 oktober 2009 dus zijn onderkomen vinden in de ondertussen veelbesproken Florahallen.
Ondertussen werd Jurgen Cooman, in de vroegste prinsenkiezing ooit trouwens, verkozen tot prins carnaval 2009. De verkiezing ging, dus na enige twijfel, toch door in de Flora, en Jurgen zong zijn liedje 'de Florablommekei', dat ondertussen een échte karnavalsklassieker is geworden. Onderaan dit artikel kunnen jullie trouwens meegenieten van deze hit.
De fuif van Q Music zou trouwens één van de laatste evenementen worden die in de Florahallen zou georganiseerd worden, dat werd althans toen luidop geopperd.
De nieuwe eigenaar, Patrick Koster van Groep GL International, was het wachten moe. De stad zou ook op zoek moeten naar een nieuw onderkomen voor de prinsenverkiezing.
Het zou de bedoeling zijn om op de locatie van de vroegere bloemenveiling een deel van een woonzorgwijk te realiseren. De bestaande infrastructuur zou volledig worden afgebroken, en vervangen worden door woningen voor groepen met een lage zorgbehoefte, wijkondersteunende voorzieningen, dienstencentrum, kleinhandel, en zo voort.
De Flora site zou dus het centrum vormen voor deze nieuwe wijk.
Eind 2019 werd de datum voor de volgende prinsenverkiezingen vastgelegd … dat werd 25 januari 2020 ...
… en meteen werd ook 'the place to be' … bekend gemaakt …
???
Inderdaad … na een jarenlang welles-nietesspelletje, dreigingen en toegevingen : het feestje zou opnieuw doorgaan in de Florahallen …!!!
Jammer genoeg kwam Covid-19, het alles in de war sturende virus, roet in het eten gooien en was er in 2020 geen sprake van een prinsenverkiezing.
Wat er de komende jaren zal gebeuren, stond nog helemaal niet vast.
In principe zou het gebouw in maart 2020 met de grond gelijk gemaakt worden …
maar ...
dat werd uitgesteld tot eind 2021 ...
maar ...
begin oktober 2021 kwam dan het 'heuglijke' nieuws dat de mogelijkheid toch nog zou bestaan dat het feestje toch opnieuw in de Flora zou doorgaan ... het begint eigenlijk op een echte klucht te lijken.
Een sloopvergunning werd ondertussen wel effectief aangevraagd en van het moment dat de stad deze aflevert, mag het gebouw afgebroken worden en moeten de stad en de carnavalisten dus op zoek naar een nieuwe feest locatie. De Oktoberhallen in Wieze zijn geen optie, want 'compleet volgeboekt'. Een grote tent op de Keizershallen dan ? Dat zou wel een optie kunnen zijn.
De procedure in verband met de vergunning zou echter toch een tweetal maanden kunnen duren en bovendien is de vergunning twee jaar geldig. De eigenaar van de Flora liet ondertussen al verstaan dat er over een prinsenverkiezing in de Flora zeker gepraat kan worden, zei schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Verdoodt.
Uiteindelijk kenden we een tweede 'coronajaar' en werd de prinsenverkiezing - en daarmee meteen ook de hersenbreker van waar het feestje dit jaar dan zou moeten doorgaan - opnieuw afgelast.
Op 7 januari 2021 kwam dan het definitieve verdict voor 'de Flora'. De stad Aalst leverde de felbesproken vergunning af om de Florahallen te slopen.
Prins Yvan '20 zal dus de laatste prins geweest zijn die daar zijn scepter overhandigd kreeg.
De ontwikkelaar zou reeds in maart '22 met de grote sloopwerken van start gaan.
Op termijn komen er op deze plek 240 appartementen en woningen, met heel veel aandacht voor zorg en levenslang wonen.
1 April 2022 ... Neen, het is geen grap, men is nu effectief begonnen met de Flora af te breken.
Wat wel een grap was, is het feit dat men voor de geïnteresseerden 7000 stukken sloopmateriaal te geef had ... als souvenir aan de vele (mooie) herinneringen die men er had.
In afwachting van de realisatie van het nieuwe woonproject op de site, zal het braakliggend deel eerst nog ingezaaid worden met bloemen en grassen.
De groene omgeving zal worden aangelegd door Bureau Bas Smets en zal met een knipoog naar het verleden van de vroegere bloemenveiling voorzien worden van kleurige bloemperken en bloesembomen
Een gedeelte van de asfaltverharding ter hoogte van de Pastoor Lauwereysstraat zal behouden blijven als parking voor de bussen van de nabijgelegen Don Boscoschool.
Het gaat om een terrein van in totaal drie hectare, waarvan het bos van één hectare behouden zal blijven.
Op 1,5 hectare zal gebouwd worden aan 240 wooneenheden.
Twintig procent daarvan zal ingevuld worden door woningen, tachtig procent van de ruimte gaat naar appartementen. Het gaat om vier gebouwen aan de zijde van de Albrechtlaan, die tot zes bouwlagen hoog zullen gaan.
Het nieuwe woonproject zal uit verschillende fases bestaan.
De Flora-site zal omgevormd worden tot een aangename woonlocatie voor jong en oud.
Het gerenommeerde architectenbureau ‘Office Kesten Geers David van Severen’ staat in voor een beeldbepalende architectuur.
Op het gelijkvloers zal men de focus leggen op zorg, gezondheid en geneeskunde.
Het belooft dus iets moois te worden, maar het is toch weer een 'carnavalsmonument' dat naar de geschiedenisboeken is verdwenen.
Hier toch nog even genieten van 'de Florablommekei' van prinsj Jurgen 2009
Bronnen:
“natuur ten toon” land-en tuinbouwbrochure, Aalst 1986
Foto’s De Voorpost 8 mei 1987 (zwart wit) + eigen foto's (kleur)
De Voorpost 8/5/87 – 1/7/88
berichtgeving eind 2021-begin 2022 via nieuwssites en radio
hblvl.be 4/2/2004
lavera-events.be
lavera-events.be
foto afbraak : Oilsjt een Weireldstad (facebookpagina)
masterplan omgeving Albrechtlaan : mer.lne.be/mediabank
logo Flora : De Voorpost 11 april 1986
'De Florablommekei', filmpje van 'Montooken' (via YouTube)
masterplan omgeving Albrechtlaan : mer.lne.be/mediabank
logo Flora : De Voorpost 11 april 1986
'De Florablommekei', filmpje van 'Montooken' (via YouTube)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten