en, als er dan eens geen file is ...omdat er een snelheidslimiet van 30 km/u is, en men dan ook niet sneller mag.
Vroeger echter zou men bij
het rijden van deze snelheid gemakkelijk de gevangenis ingevlogen zijn …
Op 30 maart 1920 stond Léon Buyl, politieagent, rond
11.45 uur op het kruispunt van de Keizerlijke plaats, Zonnestraat en Korte
Zoutstraat toen hij een auto van de Keizerlijke plaats zag komen “met een
snelheid die het verkeer grootelijks in gevaar bracht”.
"Hij reed minstens 20 kilometer per uur” . Binnen de stad
was de maximum toegelaten snelheid 10 km/uur.
Wanneer de auto zo een 50 meter van hem verwijderd was,
zag hij uit de Korte Zoutstraat de voerman Amand Callebaut met paard en kar
aankomen die zinnens was de Geraardsbergsestraat in te rijden.
Léon probeerde nog de automobilist teken te geven om te
stoppen, maar het was te laat, de auto botste op de kar. Paard en kar vlogen de
straatstenen op. Gelukkig waren er geen gekwetsten.
De verantwoordelijkheid voor het ongeval lag volledig bij
de autobestuurder “want had hij met zulke snelheid niet gereden, op een zo
gevaarlijke plaats, de botsing zou geen plaats gehad hebben”.
De autobestuurder was afkomstig van Gent.
Bron: S.A.A. PV 30/03/1920
Daar waar vroeger dus 10 km/u dus de norm bleek te zijn in
het stadscentrum, was er in 2004 de noodzaak om de – ondertussen sterk opgedreven –
snelheden toch opnieuw wat binnen de perken te houden.
In De Standaard van 26 november 2004 stond het volgende :
Enkel op de ring zelf en op de belangrijkste invalswegen naar het centrum zal er nog meer dan 30 kilometer per uur gereden mogen worden. De praktische uitvoering van de maatregel wordt gespreid over de komende drie jaar.
In alle verblijfsgebieden of woonkernen binnen de ring
moet de komende jaren een snelheidsbeperking komen van dertig kilometer per
uur. Dat komt eigenlijk overeen met zowat het hele gebied binnen de ring, met
uitzondering van enkele belangrijke in- en uitvalswegen”.
Bijna 13 jaar later, op 21 november 2017 komt er opnieuw een statement met betrekking tot de snelheden in de stad.
Naar aanleiding van de internationale dag ter herdenking van verkeersslachtoffers (zondag 20/11) vertelde schepen van mobiliteit Dylan Casaer dat veilig verkeer één van de tien speerpunten zal zijn van het nieuwe Aalsterse mobiliteitsplan, dat eind juni werd goedgekeurd door de gemeenteraad. Een heel belangrijke oorzaak van verkeersongevallen is ontegensprekelijk de snelheid.
Daarom wordt de gehele binnenstad, zonder uitzonderingen,
één grote zone 30. Door deze gevoelige uitbreiding van de 'bebouwde kom',
zullen ook de woonwijken buiten het eigenlijke stadscentrum en nagenoeg de
volledige deelgemeentes een pak verkeersveiliger worden.
”Aangezien
de deelgemeentes met de fusie in 1978 juridisch gezien ophielden te bestaan,
moet in principe enkel Aalst worden vermeld. Toch hebben we beslist om in de
deelgemeentes aan te duiden in welk dorp je je precies bevindt. Dat betekent in
praktijk het plaatsen van een aantal extra borden, maar we willen de eigenheid
van onze specifieke gemeentes niet laten verloren gaan”, aldus Casaer. “De
borden zullen in het voorjaar van 2018 worden geplaatst. Vanaf dan gelden de
regels binnen de bebouwde kom.”
“Waarom
voert de stad geen zone 30 in op de Wallenring?”, vroeg Andreas Verleysen (Groen) op de
gemeenteraad (maart 2018).
Schepen Casaer repliceerde dat het verkeer er nu al niet sneller gaat dan
30 kilometer per uur. “De gemiddelde snelheid bedraagt 27,05 kilometer per uur.
In periodes met vertraging daalt de gemiddelde snelheid globaal gezien naar
16,32 kilometer per uur”, zegt Casaer.
"Op
basis van eigen ervaringen, ligt de gemiddelde snelheid tijdens de schoolspits
nóg lager en daalt deze volgens onze inschatting zelfs richting 12 tot 10
kilometer per uur. Onderzoek van De Lijn gaf ooit aan dat de commerciële
snelheid in de binnenstad daar zelfs nog onder ging".
Vanaf maandag 21 januari 2019 is het dan zo ver : de zone 30 binnen de Wallenring is een feit. Deze maatregel die werd aangekondigd door schepen (ondertussen ex-schepen) Casaer wordt ten uitvoering gebracht. Deze maatregel komt er om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid binnen de stadsring te verhogen.
De Wallenring bestaat uit een reeks straten die rondom het centrum een kleine ring vormen. Het zijn:
- Vaartstraat
- Esplanadestraat
- Vrijheidstraat
- Vredeplein
- Keizersplein
- Zonnestraat
- Houtmarkt
- Alfred Nichelstraat
- Burchtstraat
Allemaal straten dus waar je al met heel veel geluk eens 30 km/u kón rijden, maar nu staat het vast : het màg ook niet meer …
Bronnen :
S.A.A. PV 30/03/1920
De Standaard 26/11/2004
HLN 1/3/2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten